Nærmest usikrede H-bjelker

SVINESUND: En dansk transport ble stoppet med en last bestående av H-bjelker som var "rart" lastet.

Publisert Sist oppdatert

Da det danske vogntoget ble stoppet for kontroll på Svinesund var det flere ting å påpeke for kontrollørene. Transporten hadde 2700 kilo overlast på trippelen, men det var neppe dette som skremte kontrolløren mest. Hengeren var nemlig lastet noe spesielt. Nederst var de korteste H-bjelkene lastet på hver sin side av hengeren med ett tomrom imellom bjelkene. Deretter var det lagt to 4x4-tommers trebjelker på tvers og oppå dette var det lastet ett nytt lag med lengre H-bjelker, med det resultatet at trebjelkene hadde gitt etter og lastesurringene hadde blitt slakke. Dette førte igjen til at surringene ble liggende og gnisse mot bjelkene slik at de hadde fått skader.

TUNGT: Jern er tungt og denne lasten ble 2700 kilo for tung for trippelen på semihengeren.
SLITT: Ettersom stroppene hadde løsnet grunnet den knelende trebjelken hadde stroppene nesten blitt slitt over.

Overlasten ble belønnet med kr 9650,- i bot til firmaet. I tillegg fikk føreren kr 1000,- i bot. Det ble utstedt bruksforbud inntil overlasten og lastsikringen var ordnet opp i.

Det ble også gitt kr 2000,- i bot for brudd på kjøre og hviletid. Fartsskriveren var ikke kalibrert og måtte kalibreres før ferden kunne fortsette, også dette medfører nemlig bruksforbud. 

Powered by Labrador CMS