Vogntoget som ble kontrollert av Statens vegvesen i Troms høsten 2019. Vogntoget hadde 16 tonn overlast og bileieren fikk et overlastgebyr på 96.000 kroner.
Vogntoget som ble kontrollert av Statens vegvesen i Troms høsten 2019. Vogntoget hadde 16 tonn overlast og bileieren fikk et overlastgebyr på 96.000 kroner.

Tre selskap må betale til sammen over én million kroner for overlast

Etter at politiet hadde gjennomgått vektsedler.

Publisert Sist oppdatert

Høsten 2019 at det pågikk et omfattende anleggsarbeid i en militærleir i Troms, med stor aktivitet og transport langs veiene til og fra byggeplassen.

Statens vegvesen fikk tips om at det foregikk ulovlig kjøring med overlast.

I kontrollen som fulgte ble det avdekket at en semitrailer hadde 16 tonn for mye masser. Det ble gitt et overlastgebyr på 96.000 kroner til bileieren.

Statens vegvesen anmeldte saken til politiet på grunn av mistanke om utstrakt kjøring med overlast i det aktuelle byggeprosjektet.

Politiet startet etterforskning, blant annet ble tidligere vektsedler gjennomgått.

Må betale hundretusenvis av kroner

Til slutt var det tre maskinentreprenører som var i politiet søkelys, skriver Nordlys.no (krever abonnement).

Etterforskerne fant det bevist at de alle hadde kjørt med til dels store mengder overlast i semitrailerne.

Det ene selskapet godtok et forelegg på 150.000 kroner, mens de to andre nektet å betale og havnet dermed i retten i samme rettssak og med samme advokat.

Det ene selskapet er nå idømt en bot på 560.000 kroner for 130 tilfeller av kjøring med overlast på i snitt nærmere fem tonn.

Det andre selskapet er idømt en bot på 460.000 kroner for 117 tilfeller med en gjennomsnittlig overlast på sju tonn.

Hadde sistnevnte selskap blitt tatt i enkeltkontroller tilsvarende alle kjøreturene, ville totalsummen blitt på 2.790.450 kroner, skriver retten i dommen.

Skuffet

Selskapene er skuffet over dommen og vurderer å anke, forteller deres forsvarer Odd Robert Aksnes til Nordlys.

- De er skuffet over å ikke bli trodd og skuffet over at tvilen som vitnene i retten ga uttrykk for har fått liten betydning for vurderingen i dommen, sier Aksnes til avisa.

Powered by Labrador CMS