Merket dekket selv

FØRDE: Under en kontroll i Førde kom kontrollørene fra Statens vegvesen over en kreativ kar som hadde merket dekket med M+S og 3MPSF selv

Publisert

Den kreative føreren fikk ett gebyr på 2000 kroner for å kjøre med dette dekket. Ved å svimerke dekket selv hadde den kreative føreren forsøkt å omgå de norske dekkreglene som krever at dekk skal ha 3MPSF merking på vinterstid. 

Flere med dekkproblemer

I løpet av de siste dagene er det flere som ikke fulgte reglene for vinterdekk og en fører av en lett lastebil doblet like greit boten da han først fikk ett gebyr for utslitte drivhjul på tirsdag, og like godt kom kjørende med de samme dekkene da han ble vinket inn igjen på onsdag, uten å ha byttet dekkene som han ble pålagt. Resultatet var nye 2000 i bot, men kravet om å bytte dekk forsvinner likefult ikke.

En semihenger kom kjørende med ett dekk som var skadet inn til corden, noe som ble belønnet med både bruksforbud og krav om etterkontroll. 

Det er ikke bare dekkene man må huske på i disse vintertider. Det er viktig å holde styr på antall kjettinger du bringer med deg, og også å sørge for å ha kjettinger som er tilpasset hjulene. En fører fikk nemlig det lite hyggelige forelegget på 3000 kroner for å mangle kjettinger til tilhengeren, og en annen vogntog-sjåfør fikk like stort gebyr for å ikke ha tilpasset kjettingene til hengerens hjul.

Det er ikke bare transportbransjen som må følge med på dekkene, en fører av en personbil med henger fikk 1000 kroner i gebyr for å kjøre med ett utslitt dekk på hengeren.

Sikt, overlast og dokumentasjon

Sikthindrende gjenstander i dashbordet og i frontruten er også en gjenganger ved kontrollene til Statens Vegvesen. Det er også en fordel å medbringe både dokumentasjon på råderett over kjøretøyet, løyve og annen nødvendig dokumentasjon. Denne gangen var det hele ni kjøretøy som fikk bruksforbud på grunn av manglende sikt, avrenning fra fiskelasset, manglende dokumentasjon, lastsikring og feil på lys.

En fører fikk 500 i gebyr for manglende vognkort, og to førere hadde feil på lysene. Firer førere fikk advarsel for mindre forseelser på kjøre og hviletiden. Det ble også sendt en anmodning o foretakskontroll for ett utenlandsk selskap i forbindelse med brudd på kjøre og hviletid. 

Tre transportører fikk til sammen 11850 kroner i overlast gebyr og måtte laste av ellerS laste om før de kunne fortsette ferden i Førde.

Powered by Labrador CMS