PROFF Skulle på bremsekontroll – så eksploderer framdekket EKSPLOSJON: Timingen på denne dekk-eksplosjonen kan ha avverget en alvorlig hendelse ute på veien.
Hvor mange slike trengs for å gjøre denne transporten lovlig? TUNGE: Disse to kjørte et flyttelass, men hadde nok ikke tenkt på vekten da de lastet opp gods og gull.
Kostbar norgesvisitt KABOTASJE: Denne Litauske transportøren hadde et litt for langt Norges-opphold, det ble kostbart.
PROFF Totalt 263.500,- i gebyr ÅNESTAD: 19. og 20 mars ble det avholdt kontroll på Ånestad kontrollstasjon. Det høyeste gebyret gikk til en med over 10 tonn overvekt på boggien.
Kabotasjestopp på Jessheim KABOTASJE: En estlender som kjørte tompaller mellom Melhus og Langhus fikk et ufrivillig weekendopphold på Jessheim.
Stakk av, ble innhentet BÅTTRANSPORT: En transport av en båt fra Finland som var over 3 meter bred og kjørte uten både merking og følgebil.
Bruksforbud for sikring og lengde NORDKJOSBOTN: Det har vært en hektisk kontrolluke i Troms, med mye bra, men også endel å pirke på for kontrollantene.
Manglet dokumenter - 60.000 i gebyr MÅNA: Under en kontroll ved Måna kontrollplass ved Oslofjordtunnelen ble det stopp for en Usbeker uten riktige dokumenter.
Første gebyr endte med maks gebyr TARALDRUD: Etter nye regler kan Statens vegvesens kontrollører ilegge gebyrer for brudd. Første gebyr som er ilagt på Taraldrud endte med maks sum og hjullås montert på bil.
25.000 i gebyr og hjullås påmontert! LEFDAL KONTROLLSTASJON: Lastebilen var fullastet med fisk, men fikk ikke kjøre av flekken etter at kabotasje ble avdekket.
Svensketrøbbel på grensen SVINESUND/ØRJE: Det ble kostbart for svenskene som ikke hadde sjekket regelverket før de kjørte på tur.
Godkjent lastsikring? BAMBLE: Hva synes du om denne lastsikringen? Kontrollørene ved Esa Kontrollplass i Bamble syntes heller ikke noe om den.
3x lovlig nyttelast SKIEN: Under en kontroll i helgen passerte en varebil som var sigen i bakstussen. Kontrollørene valgte derfor å ta en kikk på bilen.
Anmeldt etter usikret tømmer HØNEFOSS: Utekontrollen hadde kontroll i Hønefoss-området 22. februar, noe som viste at de fleste har ting på stell, men to transporter endte med reaksjoner.
Bremseskiven sprekt tvers gjennom! ØRJE: Dette vogntoget hadde så store skader på en av bremseskivene at det kun var tidsspørsmål før bremsefunksjonen hadde blitt borte.
Overtok tralle, anmeldt KROSSMOEN: Etter en ferd gjennom hele Europa ble det bom stopp for manglende sikring av lasten på Krossmoen i nærheten av Egersund.
Koblet ut renseanlegget på lastebilen RIGE KONTROLLSTASJON: Noen ganger er det mistanke om at eksosrenseanlegget på lastebilene er koblet fra. Her var det ikke tvil.
PROFF Advarer mot farlig «ratt-trend» på lastebiler SVINESUND: Da kontrollørene var på vei til vogntoget, stresset sjåføren med å bytte ratt på lastebilen.
Sikret med to kjettinger – manglet tre TARALDRUD: Disse betongelementene var sikret med to kjettinger. Det burde vært tre til.
Hydraulikkoljen fløt – måtte repareres på stedet! SOKN: Sjåføren var på vei i retning en undersjøisk tunnel med hydraulikkolje rennende rett ut fra en avrevet slange.
Sjåføren kjenner seg ikke igjen i Vegvesenets fremstilling Sier han ikke fikk med seg at han skulle kjøre til kontrollveiing.
Lastebilsjåfør kjørte med denne sikten Hadde ingen forklaring på hvorfor han ikke tok seg tid til å få bort isen før han startet kjøringen.
Nesten alt var feil med dette vogntoget Kontrollørene fra Statens vegvesen traff usedvanlig godt da de plukket det norske tømmervogntoget ut til utvidet kontroll.
Merket dekket selv FØRDE: Under en kontroll i Førde kom kontrollørene fra Statens vegvesen over en kreativ kar som hadde merket dekket med M+S og 3MPSF selv
PROFF – Det skal nesten ikke være mulig Kontrollørene i Statens vegvesen gnir seg fortsatt i øynene etter nattens kontroll på E6 Malvik.
Jo da, sjåføren hadde kjettinger … Statens vegvesen var ikke helt enig med sjåføren på dette moldovske vogntoget om at disse «kjettingene» var ok.
– Vi kan ikke kontrollere alle kjøretøy på alle veier til enhver tid KOMMENTAR: - Hovedansvaret ligger på den enkelte bileier og sjåfør.
Kjørte med løs skuffe på tilhengeren Ved en bråstopp/kollisjon, vil denne gi store skader, skriver Statens vegvesen.
– Boggiaksel-vekten var på like mye som tillatt totalvekt - Det er uheldig at entreprenører som er leid inn for utbedre vei kjører med stor overlast, og ikke tenker på at de faktisk ødelegger veien, skriver Vegvesenet etter kontroll.
Hvis dette vogntoget må bråbremse kommer en overraskelse fra oven Hvis det i det hele tatt klarer å bråbremse!
– Kan føre til en alvorlig ulykke med fatalt utfall Statens vegvesen stoppet en bil med tilhenger som stakk to meter ut fra tilhengeren den ble fraktet på – uten merking.
Stoppet med to i dette «baksetet» Statens vegvesen hadde bemerkninger både på beltebruk og ryggstøtten.
PROFF - Gjentagende problem på varebiler OVERLAST: To varebiler fikk bruksforbud for overlast. – Et gjentagende problem, sier Statens vegvesens kontrollør.
Mer feil på semitrailerne enn på tungbilene – Mange kjører med en eldre og leid henger bak trekkvogna. Det kan tenkes at et manglende eierforhold til disse gjør at vedlikeholdet blir skadelidende, sier Kjetil Mansåker Wigdel i Statens vegvesen.
Tilhengeren bak pickupen veide 6,5 tonn - tre tonn for mye! Tilhengeren hadde skader på grunn av de mange tonnene med avrettingsmasse.
Asfaltbilsjåfør som ikke hørte på Vegvesenet ble overlatt til politiet To utenlandske asfaltbiler ble tildelt diverse gebyrer. – Skremmende lite opptatt av å følge lover og regler sier kontrollør.
Ble anmeldt for dette Kravet gjelder for alle uansett lastebiltype, skriver Statens vegvesen etter kontrollen.
Slitt svenske på Svinesund Svenskregistrert lastebil som fraktet lastebil ga Vegvesen-kontrollørene på grensen mye å gjøre.
PROFF Må ut med over 10.000 kroner – varebilen ble avskiltet Ble anmeldt for to forhold, fikk fire kjøreforbud og ble til slutt avskiltet.
Traktorførere på feil vei – var ikke kjent – Vi er ikke kjent her, var forklaringen fra to traktorførere som ble stoppet på 110 km/t firefeltsvei.