– Kan føre til en alvorlig ulykke med fatalt utfall Statens vegvesen stoppet en bil med tilhenger som stakk to meter ut fra tilhengeren den ble fraktet på – uten merking.
Stoppet med to i dette «baksetet» Statens vegvesen hadde bemerkninger både på beltebruk og ryggstøtten.
PROFF - Gjentagende problem på varebiler OVERLAST: To varebiler fikk bruksforbud for overlast. – Et gjentagende problem, sier Statens vegvesens kontrollør.
Mer feil på semitrailerne enn på tungbilene – Mange kjører med en eldre og leid henger bak trekkvogna. Det kan tenkes at et manglende eierforhold til disse gjør at vedlikeholdet blir skadelidende, sier Kjetil Mansåker Wigdel i Statens vegvesen.
Tilhengeren bak pickupen veide 6,5 tonn - tre tonn for mye! Tilhengeren hadde skader på grunn av de mange tonnene med avrettingsmasse.
Asfaltbilsjåfør som ikke hørte på Vegvesenet ble overlatt til politiet To utenlandske asfaltbiler ble tildelt diverse gebyrer. – Skremmende lite opptatt av å følge lover og regler sier kontrollør.
Ble anmeldt for dette Kravet gjelder for alle uansett lastebiltype, skriver Statens vegvesen etter kontrollen.
Slitt svenske på Svinesund Svenskregistrert lastebil som fraktet lastebil ga Vegvesen-kontrollørene på grensen mye å gjøre.
PROFF Må ut med over 10.000 kroner – varebilen ble avskiltet Ble anmeldt for to forhold, fikk fire kjøreforbud og ble til slutt avskiltet.
Traktorførere på feil vei – var ikke kjent – Vi er ikke kjent her, var forklaringen fra to traktorførere som ble stoppet på 110 km/t firefeltsvei.
PROFF Berging som var løs i begge ender stoppet – Det er sjelden vi ser så farlige situasjoner, melder Statens vegvesen.
Førerkortet ble beslaglagt etter denne transporten av Leopard-motor Stoppet på Ånestad kontrollstasjon i Innlandet.
Slapp ikke forbi trafikk - ble anmeldt - Føreren hadde flere muligheter til å slippe forbi trafikken, skriver Statens vegvesen.
PROFF Bulgarske sjåfører i norskregistrerte lastebiler fikk mye å svare for Statens vegvesen og utrykningspolitiet fikk mye å jobbe med da to norske lastebiler med bulgarske sjåfører skulle kontrolleres på E6 Taraldrud kontrollstasjon.
Ansetter flere titalls nye kontroll- og tilsynsmedarbeidere Statens vegvesen får større mulighet til å ta dem som jukser i transportbransjen.
PROFF Avdekket over 25.000 brudd på kjøre- og hviletidsreglene Statens vegvesen utfører foretakskontroller for å sjekke dokumentasjon på at transportbedrifter følger regelverket.
Vogntogsjåfører blåste rødt på Gol Nedslående resultat etter at politiet var med Vegvesenet på kontroll.
Da sjåføren gjorde dette, fikk han kjøre videre Statens vegvesen gjorde en totalvurdering og kom frem til at det var i orden.
PROFF - Mange av tilhengerne er betydelig eldre enn bilen Statens vegvesen finner mer feil på tilhengere enn lastebiler når de har utekontroll og stopper tunge kjøretøy.
- Sjåføren tok det ikke seriøst, derfor ble det hjullås Vogntog var veldig lite egnet for å kjøre på norsk snøføre. Og sjåføren var ifølge Vegvesenet ikke seriøs.
PROFF Nå blir de med feil dekk stående på Svinesund Får ikke kjøre videre før man har godkjente vinterdekk.
«Kongelig» sjåfør med naken dame i front stoppet Statens vegvesen stoppet en sjåfør med stor trang til å ha det hjemmekoselig.
Fraktet 20 tonn etsende væske «i hemmelighet» Kontrollørene ble overrasket da siden på kapellet ble løftet opp.
PROFF Her skal Vegvesenet bygge ny kontrollstasjon - I dag er det ingen egnet kontrollplass på strekningen, sier byggeleder i SVV.
Dette måtte bort - ellers ble det ingen kjøring Spisse hetter, bremseskive som falt av, manglende brikker, overlast, for lite hvile, dårlige dekk og sikthindre.
Dette ble for mye for kontrollørene Tildekkede vinduer og bremser som ikke virker var noe av det som ble oppdaget i kontroll på Svinesund.
Sparket to sjåfører etter juks med sjåførkort KONTROLL: Utekontrollen hos Statens vegvesen innrømmer at det var uvanlig mye galt med denne transporten. Nå har oppdragsgiver Postnord gitt to sjåfører sparken som konsekvens.
Last med 4,15 meters bredde – 2,55 m er maks etter loven KONTROLL: - Et tips fra oss er å benytte lastsikringsnett.
Når du har kjørt denne distansen på «avgiftsfri diesel» kan du betale bota og gå i null Kommer du lenger før du blir stoppet, går du i pluss. Se regnestykket.
Vi tåler mye, men ikke alt KOMMENTAR: Vi som er ansatt i Statens vegvesen tåler mye, men vi finner oss ikke i å bli trakassert og truet fordi vi gjør jobben vår.
Kjørte med førerhuset festet med jekkestropp Det endte med gebyr på over 200.000 kroner for overlast og diverse feil og mangler - og selvfølgelig kjøreforbud.
Kom knust, punktert, rammeskjev og sammenstroppet for å levere gods Mottakeren av varene kontaktet politiet og Statens vegvesen som tok affære.
Sjåføren måtte betale 15.000 kroner etter å ha jukset Møtet med Statens vegvesen og politiet ble dyrt for føreren av dette vogntoget.
Kjørte 7,1 tonn med B-førerkort Statens vegvesen stoppet en varebil med henger der det var mye som ikke var «etter boka».
«Spinkel» trekkvogn trakk for stort lass - En del transportører kjøper lastebiler med lave tillatte akselvekter og totalvekter (svakere og billigere lastebiler), skriver Statens vegvesen etter kontroll.
Flere kontroller på Svalbard Statens vegvesen lover flere utekontroller på Svalbard i tiden fremover.