AT.JOBBER | Stillingsmarked

SJEKK: Det er på tide å sjekke vinterutrustningen og henge på plass kjettingene. I nord er det allerede innført vinterregler.

Dekk og kjettingkrøll i Nord

VINTER: Vintersesongen har startet i landets tre nordligste fylker, men det så ut til at mange norske transportører ikke hadde fått med seg at fra 16. oktober må kjetting medbringes. 

Publisert

Som de fleste nok kjenner til er det ulik datore for dekk og kjettingkrav som gjelder i Norge. Fra 16. oktober må vinterutrustingen være på plass i de tre nordligste fylkene og fra 1. november i resten av landet.

Det var en del som gikk på en smell her den første dagen etter at sesongens krav ble innført.

Her er noen utdrag fra kontrollørene etter gårsdagens kontroller, noen steder var det svært gode resultater, mens på andre kontrollplasser ble det et dyrt besøk for enkelte.

Lenke til regelverket:  https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/dekk-og-kjetting/dekk-pa-tunge-kjoretoy/

Nordkjosbotn og Hungeren kontrollstasjon

Regler for kjøretøy over 3500 kilo

  • Fra og med 1. november er det krav til at dekkene har 5 mm mønsterdybde og at du må ha med kjettinger.
  • For Nordland, Troms og Finnmark gjelder kravet fra og med 16. oktober.
  • Fra og med 15. november er det krav til at vinterdekkene er merket med 3 peak mountain snowflake på drivaksler og fremre styreaksler.
  • Dekkene på de resterende aksler og tilhengere skal være merket med M+S.
  • Dersom du kan forvente snø- eller isdekke, skal du ha med kjetting uavhengig av tid på året.

Gebyrer:

For ulovlige dekk er gebyrene

  • 1 000 kroner per dekk for motorvogn med tillatt totalvekt til og med 7 500 kg.
  • 2 000 kroner per dekk for motorvogn med tillatt totalvekt over 7 500 kg.

For manglende kjetting er gebyret:

  • 750 kroner for motorvogn med tillatt totalvekt til og med 7 500 kg.
  • 1 200 kroner for motorvogn med tillatt totalvekt over 7 500 kg.
  • 1 500 kroner for motorvogn med tillatt totalvekt over 7 500 kg som trekker en tilhenger med tillatt totalvekt over 3 500 kg.

Det gis ett gebyr per manglende kjetting.

Vi har også kommet inn i perioden for krav til mønsterdybde på 5 mm og medbrakte kjettinger for den tyngre delen av kjøretøyene i trafikken. Det har blitt kontrollert både norske og utenlandske aktører der det har blitt gitt 16 gebyrer for manglende kjettinger, så det virker som datoen har kommet overraskende på en del aktører. Ingen av de utenlandske kontrollerte kjøretøyene manglet kjettinger.

De fleste som blir stoppet tar det med godt humør og synes det er bra at vi har slike kontroller og skjønner at det er bra for den felles sikkerheten langs veiene. Da er det ekstra hyggelig å være i utekontrollen med slike tilbakemeldinger.

Fauske Trafikkstasjon

To førere fikk hvert sitt gebyr på kr.9900,- for å ikke medbringe noen kjettinger til vogntog, her skulle de hatt med 5 til trekkbil og 2 til tilhenger, totalt 7 kjettinger. 

En fører fikk gebyr på kr.25.900,- for å kjøre med 8 dekk som var under lovlig minimum og i tillegg manglet han alle kjettingene til vogntoget. 

En fører fikk gebyr på kr.12000,- for seks dekk under lovlig minimum. 

En fører fikk gebyr på kr.10000,- for fem dekk under lovlig minimum. 

En fører fikk gebyr på kr.8000,- for fire dekk under lovlig minimum. 

To førere fikk hvert sitt gebyr på kr.4000,- for to dekk under lovlig minimum. 

To fører fikk hvert sitt gebyr på kr.2000,- for et dekk under lovlig minimum. 

Hungeren Kontrollstasjon, Tromsdalen 

Statens vegvesen har i dag kontrollert 33 tunge kjøretøy på vekta i Tromsdalen med fokus på dekk og kjetting. 

Alle kontrollerte var ok, ingen reaksjoner på dekk eller kjettingutrustning.

Munkefjord

Det ble utstedt 16 gebyr for nedslitte dekk og manglende kjettinger. 2 hadde så nedslitt dekk at korden vistes, de fikk kjøreforbud.

Kirkenes trafikkstasjon

Denne uken ser vi at de fleste har skiftet til vinterdekk, men vi kommer fortsatt over noen som har sommerdekk. Husk det er krav til mønsterdybde på 3 mm for kjøretøy under 3500 kg og 5 mm for de som er over. Dette gjeller også på sommerdekk som bruket nå fører tillatte det.

2 tyngre kjøretøy over 7500 kg fikk gebyr for mønsterdybde under 5 mm

Powered by Labrador CMS