FOR TUNGT: Lasten veide tre tonn for mye, og lastsikringen var ikke god nok. Spennbåndene var strammet, men er løsnet på bildet for å laste av pallene.
FOR TUNGT: Lasten veide tre tonn for mye, og lastsikringen var ikke god nok. Spennbåndene var strammet, men er løsnet på bildet for å laste av pallene.

Tilhengeren bak pickupen veide 6,5 tonn - tre tonn for mye!

Tilhengeren hadde skader på grunn av de mange tonnene med avrettingsmasse.

Publisert Sist oppdatert

Statens vegvesen stoppet en varebil med tilhenger på riksvei 52 på Gol i Hallingdal 4. juli.

Tilhengeren maksimalt tillatte totalvekt var 3500 kg, men den ble veid til 6500 kg, altså 3 tonn overlast. 

- Den ble observert etter å ha kjørt nedoverbakke, med rykende bremser. Det var heller ikke tilstrekkelig sikret last, og flere hjul hadde løsnet på hengeren i tillegg til flere tekniske mangler, skriver Vegvesenet i en nyhetsmelding etter kontrollen. 

Pickupen som trakk ble veid til 2800 kg, som innenfor tillatt vekt. Tilhengeren var lastet med seks paller avrettingsmasse og veide som nevnt 6500 kg som var 3000 kg over det som var tillatt.

LØSE HJUL: Skruer på fem av de seks hjulene på tilhengeren hadde løsnet på grunn av vekten.
LØSE HJUL: Skruer på fem av de seks hjulene på tilhengeren hadde løsnet på grunn av vekten.

Samlet vekt på bil og henger ble dermed på 9300 kg, og tillat vogntogvekt var 6000 kg.

Det ble levert anmeldelse på overvekten på tilhengeren. Det ble ikke ilagt overlastgebyr på 3000 kroner, på grunn av dette.

Tilhengeren, som var relativt ny, ble pålagt leveres på verksted for reparasjon. 

Powered by Labrador CMS