Dette førerhuset er godt nytt for myke trafikanter i europeiske byer. Hva lastebilsjåførene synes om kjøretøyet, gjenstår å se.
Dette førerhuset er godt nytt for myke trafikanter i europeiske byer. Hva lastebilsjåførene synes om kjøretøyet, gjenstår å se.

Gigantbestilling av elektriske lastebiler

DB Schenker har bestilt 1470 elektriske lastebiler som skal bygges ved Volta Trucks' nye produksjonsanlegg i Steyr, Østerrike.

Publisert

DB Schenker inngår et nytt partnerskap med Volta Trucks for å akselerere overgangen til en helelektrisk urban bilflåte. Dette gjør de med den største forhåndsbestillingen for elektriske lastebiler i Europa til dags dato.

- Vi har mange utfordringer på veien mot karbonnøytralitet. Det gode partnerskapet med Volta Trucks gjør det mulig for oss å øke elektrifiseringen av flåten vår betydelig, og investere i grønnere transportløsninger. Dette bringer oss nærmere målet om karbonnøytral logistikk, sier Cyrille Bonjean, konserndirektør landtransport ved DB Schenker i Europa.

- Jeg er glad for å ønske DB Schenker velkommen som Volta Trucks-kunde. Samarbeidet med DB Schenker om Europas største fullelektriske lastebilordre viser en tillit til vår evne til å levere et nullutslippskjøretøy i verdensklasse i tide og til høyest mulig kvalitet, sier Essa Al-Saleh, administrerende direktør i Volta Truck.

Prototyp testes våren 2022

Som en del av partnerskapet, vil DB Schenker bruke den første prototypen av Volta Zero Trucks under reelle distribusjonsforhold våren og sommeren 2022. Erfaringene fra disse testene vil bli innlemmet i serieproduksjonen av 1470 kjøretøy bygget ved Volta Trucks' nye produksjonsanlegg i Steyr, Østerrike.

Den elektriske 16-tonns Volta Zero-lastebilen skal brukes ved DB Schenkers europeiske terminaler for å transportere varer fra distribusjonsknutepunkter til bysentre og urbane områder.

Bilens innovative design, sikkerhetsorienterte førerhus for å beskytte sårbare trafikanter, og nullutslipps drivlinje, gir fordelene i bydistribusjon. Sammen vil DB Schenker og Volta Trucks utvikle «den potensielle bruken av teknologien». Utrullingen skal starte på ti steder i fem land.

Partnerne vil også i fellesskap utvikle spesifikasjoner for en tidligere annonsert 12-tonns Volta Zero-variant.

Dette er Volta Trucks

Volta Zero omtales som «et oppskalert fullelektrisk kommersielt kjøretøy» av Volta Trucks. Volta Trucks-selskapets hovedkontor ligger i Stockholm i Sverige. Ingeniørarbeidet ledes fra Storbritannia, og det skal bygges produksjonsanlegg i Steyr i Østerrike.

Selskapet har salgsteam i Frankrike, Spania, Italia, Tyskland og Storbritannia.

Volta Zero er en spesialbygget helelektrisk 16-tonns lastebil designet spesielt for logistikk i bysentre. Volta Zero er designet for en elektrisk rekkevidde på 150 til 200 km.

Sikkerhet er selve kjernen hos Volta Trucks, med ambisjon om å produsere de sikreste lastebilene for bykjøring. På grunn av fjerningen av forbrenningsmotoren, sitter operatøren av en Volta Zero i en sentral kjørestilling med en mye lavere setehøyde enn i en konvensjonell lastebil.

Dette, sammen med hyttedesign i glasshusstil, gir føreren et bredt 220-graders lavt synsfelt. Det minimerer farlige blindsoner. Prototypen Volta Zero ble lansert i september 2020, og de første kjøretøyene forventes å være i drift i midten av 2022.

Powered by Labrador CMS