AT.JOBBER | Stillingsmarked

FØRST I MO I RANA: 10 nye 400 kW-ladere er på plass på Circle K Mo i Rana.

Her kommer de nye laderne i nord

LADER OPP: Nå skal selskapet bygge 52 nye ladeplasser mellom Mosjøen og Alta – imidlertid er bare fire av disse tilpasset lastebiler.

Stadig flere elektriske kjøretøy ruller rundt på nordnorske veier. Nå skal Circle K bygge 52 nye ladeplasser mellom Mosjøen og Alta, skriver selskapet i en pressemelding.

Utvidelse av ladeinfrastruktur i Nord-Norge

Circle K bygger 52 nye ladeplasser mellom Mosjøen og Alta for å møte økende etterspørsel etter elbillading i Nord-Norge.

Elbilandelen i Nordland har nå overgått Oslo, og infrastrukturen forbedres med kraftigere ladere for å støtte den voksende elbilparken.


Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

– I Nord-Norge er elbilandelen fremdeles nokså lav, men nå ser vi et skifte også her. Sist måned var el-andelen av bilsalget høyere i Nordland enn i Oslo. Dét er et tydelig signal om at noe er i ferd med å skje, konstaterer Anders Kleve Svela, ladesjef i Circle K Norge.

LADESJEF: Anders Kleve Svela, ladesjef i Circle K Norge.

Derfor skal Circle K nå bygge ut ladenettverket sitt i Nordland, Troms og Finnmark. Startskuddet gikk i Mo i Rana i dag. Her har to gamle 50 kW-ladere nettopp blitt byttet ut med hele 10 kraftige 400 kW-ladere.

Ferdig til jul

Deretter følger Bodø, Svolvær, Leknes, Fauske, Harstad, Narvik, Mosjøen, Tromsø og Alta.

– Vi regner med å være i mål rundt juletider. Etterspørselen er stor og vi ønsker å åpne laderne så raskt som mulig, men i mange tilfeller må vi vente på strøm på nettselskapene, forteller Kleve Svela.

Flere velger elektrisk

Fremdeles utgjør elbiler under 20 prosent av bilparken i de tre nordligste fylkene, noe som sammen med Innlandet er lavest i Norge.

Imidlertid er hele 93,8 prosent av nye biler som registreres i Nordland elektriske, viser tall fra Statens vegvesen.

Til sammenligning ligger denne andelen på 92,7 % i Oslo. I Troms er elbilandelen på 87,7 prosent på nye biler, mens den i Finnmark foreløpig ligger på 68,7 prosent.

LADER OPP TIL KAMP: Ladeselskapene øker takten på utbyggingen i nord.

Her kommer de nye laderne i nord:

- Circle K Mo i Rana: 10 stk. 400 kW-ladere 21. juli.

- Circle K Olav V’s gate i Bodø: 2 stk. 400 kW-ladeplasser primo august (Totalt 8 ladeplasser)

- Circle K Svolvær: 6 stk. 400 kW-ladeplasser. To av disse blir under pumpetak.

- Circle K Leknes: 4 stk. 400 kW-ladeplasser i august/september. Alle under pumpetak.

- Circle K Fauske: 4 stk. 400 kW-ladeplasser i månedsskiftet august/september. To av ladeplasser plasseres under pumpetaket.

- Circle K Harstad: 4 stk. 400 kW-ladeplasser i løpet av høsten.

- Circle K Narvik: 8 stk. 400 kW-ladeplasser i løpet av høsten. To av ladeplassene kommer under pumpetaket, og to av plassene blir for truck.

- Circle K Mosjøen: 6 stk. 400 kW-ladeplasser To av ladeplassene blir under pumpetaket. Mellomløsning med ladecontainer.

- Circle K Breivika (Tromsø): 4 stk. truckladere 

- Circle K Alta: 4 stk. 400 kW-ladeplasser

– Infrastrukturen blir stadig bedre i nord, samtidig som nye elbiler har betydelig lengre rekkevidde. Derfor er det ikke rart at enda flere nordlendinger omfavner elbilen nå. I tillegg får landsdelen økt trafikk både fra bilturister og tyngre kjøretøy som trenger lading, sier Kleve Svela.

Powered by Labrador CMS