Stadig
flere elektriske kjøretøy ruller rundt på nordnorske veier. Nå skal Circle K
bygge 52 nye ladeplasser mellom Mosjøen og Alta, skriver selskapet i en pressemelding.
Utvidelse av ladeinfrastruktur i Nord-Norge
Circle K bygger 52 nye ladeplasser mellom Mosjøen og Alta for å møte økende etterspørsel etter elbillading i Nord-Norge.
Elbilandelen i Nordland har nå overgått Oslo, og infrastrukturen forbedres med kraftigere ladere for å støtte den voksende elbilparken.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
– I Nord-Norge er elbilandelen fremdeles
nokså lav, men nå ser vi et skifte også her. Sist måned var el-andelen av
bilsalget høyere i Nordland enn i Oslo. Dét er et tydelig signal om at noe er i
ferd med å skje, konstaterer Anders Kleve Svela, ladesjef i Circle K Norge.
LADESJEF: Anders Kleve Svela, ladesjef i Circle K Norge.Circle K
Derfor skal Circle K nå bygge ut
ladenettverket sitt i Nordland, Troms og Finnmark. Startskuddet gikk i Mo i
Rana i dag. Her har to gamle 50 kW-ladere nettopp blitt byttet ut med hele 10
kraftige 400 kW-ladere.
Annonse
Ferdig til jul
Deretter følger Bodø, Svolvær, Leknes,
Fauske, Harstad, Narvik, Mosjøen, Tromsø og Alta.
– Vi regner med å være i mål rundt
juletider. Etterspørselen er stor og vi ønsker å åpne laderne så raskt som
mulig, men i mange tilfeller må vi vente på strøm på nettselskapene, forteller
Kleve Svela.
Flere velger elektrisk
Fremdeles utgjør elbiler under 20 prosent
av bilparken i de tre nordligste fylkene, noe som sammen med Innlandet er
lavest i Norge.
Imidlertid er hele 93,8 prosent av nye
biler som registreres i Nordland elektriske, viser tall fra Statens vegvesen.
Til sammenligning ligger denne andelen på
92,7 % i Oslo. I Troms er elbilandelen på 87,7 prosent på nye biler, mens den i
Finnmark foreløpig ligger på 68,7 prosent.
LADER OPP TIL KAMP: Ladeselskapene øker takten på utbyggingen i nord.Circle K
Her kommer de nye laderne i nord:
- Circle K Mo i Rana: 10 stk. 400
kW-ladere 21. juli.
- Circle K Olav V’s gate i Bodø: 2 stk.
400 kW-ladeplasser primo august (Totalt 8 ladeplasser)
- Circle K Svolvær: 6 stk. 400
kW-ladeplasser. To av disse blir under pumpetak.
- Circle K Leknes: 4 stk. 400
kW-ladeplasser i august/september. Alle under pumpetak.
- Circle K Fauske: 4 stk. 400
kW-ladeplasser i månedsskiftet august/september. To av ladeplasser plasseres
under pumpetaket.
- Circle K Harstad: 4 stk. 400
kW-ladeplasser i løpet av høsten.
- Circle K Narvik: 8 stk. 400
kW-ladeplasser i løpet av høsten. To av ladeplassene kommer under pumpetaket,
og to av plassene blir for truck.
- Circle K Mosjøen: 6 stk. 400
kW-ladeplasser To av ladeplassene blir under pumpetaket. Mellomløsning med
ladecontainer.
- Circle K Breivika (Tromsø): 4 stk.
truckladere
- Circle K Alta: 4 stk. 400
kW-ladeplasser
– Infrastrukturen blir stadig bedre i
nord, samtidig som nye elbiler har betydelig lengre rekkevidde. Derfor er det
ikke rart at enda flere nordlendinger omfavner elbilen nå. I tillegg får
landsdelen økt trafikk både fra bilturister og tyngre kjøretøy som trenger
lading, sier Kleve Svela.