BORTE VEKK: NOX-sensoren er borte fra dette anlegget, og miljøet blir først og fremst taperen uten SCR-anlegg intakt.

Koblet ut renseanlegget på lastebilen

RIGE KONTROLLSTASJON: Noen ganger er det mistanke om at eksosrenseanlegget på lastebilene er koblet fra. Her var det ikke tvil.

Publisert

Statens vegvesen-kontrollørene på kontrollstasjonen i Kristiansand, forsto raskt hva de var ute for denne gangen. Her var eksosrenseanlegget SCR som bruker tilsetningsstoffet AdBlue i renseprosessen, mer eller mindre fjernet.

Ikke enestående

- Dette treffer vi på fra tid til annen, men noen ganger er det vanskeligere å oppdage enn andre ganger. Her var det imidlertid ikke tvil, for noen hadde klippet bort NOX-sensoren og kabelen var samlet og lå der, sier kontrollør Nils Ivar Havrevoll.

Resultatet ble mangellapp og krav om at det må utbedres, men lastebilen er ikke en fare i trafikken uten SCR-anlegget og AdBlue på tanken, og dermed fikk ikke føreren bruksforbud.

Kostbare systemer

- Hva oppgir førerne som grunn til at de fjerner renseanleggene?

- De fleste påstår som regel først at det funker. Når det er sagt så er dette dyre systemer å reparere, og AdBlue koster også en del. Jeg tror det går mest på at man helst ikke vi reparere det når det går i stykker. I dette tilfellet var bilen fra slutten av 2000-tallet, og det var ikke alle systemene som var like bra fra den tiden, sier Havrevoll.

Powered by Labrador CMS