RULLESTOL: Ronny Andersen klarer seg ikke uten rullestolen lenger. Han klarer å bevege seg fra døra til plattingen hvor rullestolen står parkert.
RULLESTOL: Ronny Andersen klarer seg ikke uten rullestolen lenger. Han klarer å bevege seg fra døra til plattingen hvor rullestolen står parkert.

Nytt liv med ny bil

RYGGE: Ronny Andersen (48) er helt avhengig av rullestolen. Med ny Mercedes-Benz trekkvogn som er tilpasset hans behov, har han fått en helt ny hverdag.

Publisert

Andersen var involvert i en meget alvorlig MC-ulykke i 1993. Han ble lam fra livet og ned og lå på Sunnaas sykehus i sju måneder i etterkant. Han ble forespeilet et liv i rullestol.

Men det ville ikke Ronny Andersen. Han SKULLE opp å gå igjen. Mot alle spådommer klarte han med hjelp av krykker å stable seg ut av sykehuset på egne bein.

Etter hvert fungerte han bra i hverdagen selv om han haltet litt. I 1996 tok han lastebillappen og drev i mange år med maskinflytting og tungtransport.

Plagene tilbake

HEIS: Med en avtakbar bøyle bak seg heies Ronny Andersen opp til gulvnivå i hytta.
HEIS: Med en avtakbar bøyle bak seg heies Ronny Andersen opp til gulvnivå i hytta.

Frem til 2008 var ikke Ronny Andersen nevneverdig plaget etter MC-ulykken, men da begynte senskadene å komme. Først fikk han syringomyeli. Dette er en væskefylt utposning fra ryggraden. Men det begynte Ronny Andersen å få utfordringer med å bevege seg. Og det har bare blitt verre og verre.

Det har likevel ikke stoppet han fra å drive sitt eget firma og kjøre. Selv om har hatt sjåfør på bilen i lange perioder.

Tilbake selv

FØRSTE: Ronny Andersen var førstemann som fikk en Mercedes-Benz lastebil i denne gråfargen. Så kom Bertel O. Steen etter og «plagierte» på en demobil.
FØRSTE: Ronny Andersen var førstemann som fikk en Mercedes-Benz lastebil i denne gråfargen. Så kom Bertel O. Steen etter og «plagierte» på en demobil.

Da pandemien traff for ett år siden var det flere ting som skjedde samtidig. Dermed tok han en beslutning som skulle gi store forandringer i hverdagen hans. Han ville tilbake bak rattet selv.

Selv om han er helt avhengig av rullestol klarer han å stå oppreist ved hjelp av skinner på beina og krykke. Utfordringen er å bevege seg rundt.

Bilen han hadde var ikke tilpasset for hans behov utover at den hadde gass og brems som kunne betjenes med høyre hånd. For å komme seg inn og ut av bilen dro han seg opp etter armene.

Tilpasset

SELVIRONI: Du mangler ikke selvironi når du har dette skiltet i frontruta.
SELVIRONI: Du mangler ikke selvironi når du har dette skiltet i frontruta.

Derfor ble det en stor overgang og en betydelig enklere hverdag for Ronny Andersen da han endelig kunne ta i bruk sin nye Mercedes-Benz Actros 2653 trekkvogn. På denne bilen har Etac gjort ombygninger etter Ronnys egne ønsker og behov.

Det er noen lastebilsjåfører som er lamme og som har behov for en rullestolheis. Siden Ronny Andersen klarer å stå selv, trengte han ikke et så omfattende opplegg. Han slår sammen og setter fra seg rullestolen bak hytta og klarer de fire skrittene frem til førerdøra med ei krykke. Han ønsket seg en bil med minst mulig spesialtilpasninger.

Egen heis

Derfor er de originale stigtrinnene fjernet på hans bil. Der er det laget en innfellbar platting som han kan stå på. Denne betjenes med en fjernkontroll han har rundt halsen.

Når heisen når toppen, har han en bøyle i overkant av døra innvendig som han tar tak i og vrir seg inn i setet. For å bevege seg innvendig i hytta har han laget sine egne «ruter» og rutiner.

PLASS: God plass inne hytta var en viktig faktor for Ronny Andersen.
PLASS: God plass inne hytta var en viktig faktor for Ronny Andersen.

Plassen inne i hytta var en viktig faktor da han skulle bytte bil. I løpet av de første tre månedene med den nye bilen har han kjørt godt over 40.000 kilometer og han bor storparten av uka i bilen.

Han gikk for den aller største hytta til Mercedes-Benz, Gigaspace. På denne modellen er det flatt gulv og passasjersetet er erstattet med en lenestol som er trukket helt tilbake mot bakveggen i hytta.

Rutiner

Ronny Andersen har de siste årene kjørt for Skumtech i Rygge. De produserer isolasjonsmatter som brukes innvendig i tunneltak og vegger som frostsikring. Lassene skal over hele deler av landet og de fleste av turene er lange.

FLERE: Når de lengste mattene skal lastes, er det tre trucker som løfter samtidig
FLERE: Når de lengste mattene skal lastes, er det tre trucker som løfter samtidig

Lange er også lassene. Mattene som skal transporteres er som regel på 20 meter. Det gjør at bilen med uttrekk strekker seg helt opp mot den maksimale grensen for dispensasjon på 23,5 meter.

Når han kommer til Rygge for å laste, sitter han i bilen til truckførerne har lagt mattene opp på hengeren. Da tar Ronny Andersen heisen ned og setter seg i rullestolen for å være med å sikre lasten.

SIKRER: Med stropper hvor du strammer nedover er det enklere å sikre lasset for Ronny Andersen.
SIKRER: Med stropper hvor du strammer nedover er det enklere å sikre lasset for Ronny Andersen.

God hjelp

De ansatte på Skumtech hjelper han å legge over kanaler som stroppene ligger i før han selv er med å stramme. - Både de som jobber her på Skumtech og de som jobber ute på tunnelene er fantastisk hjelpsomme når jeg kommer. Det er aldri noe problem å få all den hjelpen jeg trenger, sier Ronny Andersen. Uten assistanse fra alle rundt ham, hadde det vært vanskelig å få hverdagen til å gå opp.

Mange kjenner han etter hvert fra før, og som regel pleier han å ringe for å forberede mottakerne av isolasjonen på hva han trenger hjelp med. Så langt har han bare blitt møtt med fantastisk god hjelp og heiarop.

En frykt

En av utfordringene med mattene han kjører, er at på tross av lengden veier i praksis lasset aldri mer enn 5 tonn. En av de ytterst få tingene Ronny Andersen har litt frykt for, er å få stans på vinterføre og ikke komme i gang igjen.

Derfor har han valgt å ha Mercedes-Benz sitt hydrauliske system for trekk på forakslingen, HAD på nybilen. Så langt har han bare fått prøvd det en gang ved å provosere frem litt spinning. Med knappen på gikk det som på skinner igjen. Han har også On-Spot på drivakslingen i tillegg til piggdekk rund baut vinterstid.

GASS-BREMS: Selv om Ronny Andersen bruker gass og brems på et håndtak er pedalene intakte som i alle andre biler.
GASS-BREMS: Selv om Ronny Andersen bruker gass og brems på et håndtak er pedalene intakte som i alle andre biler.

Han kjører med åpen tralle fra Kelberg med uttrekk. For å slippe å gå inn og ut av bilen hver gang den skal trekkes ut eller skyves sammen har han fått styring av dette inne fra hytta. For å få bedre oversikt har han også kamera bakover både på toppen av hytta og i baken på hengeren.

God NAV-hjelp

Før Ronny Andersen bestilte den nye bilen tok han kontakt med NAV for å få hjelp til ombygningene som var nødvendig for at han skal kunne fortsette å kjøre. En stund ble han henvist fra sted til sted i etaten, og var nære ved å gi opp. Helt til han kom i kontakt med riktig saksbehandler som både forsto hans behov og så løsningene som var nødvendig.

- Når jeg først fikk kontakt med den riktige saksbehandleren, har hjelpen fra NAV vært fantastisk, sier Ronny Andersen.

FØRSTE: Ronny Andersen var førstemann som fikk en Mercedes-Benz lastebil i denne gråfargen. Så kom Bertel O. Steen etter og plagierte på en demobil.
FØRSTE: Ronny Andersen var førstemann som fikk en Mercedes-Benz lastebil i denne gråfargen. Så kom Bertel O. Steen etter og plagierte på en demobil.

Selv om det er kjøringen av tunnelisolasjonen som tar mesteparten av tiden for Ronny Andersen, har han beholdt jumbohenger med løyper som blant annet kan blant annet brukes til maskin- og spesialtransporter. For det meste er mulig når du vil. Det umulige tar bare bitte litt lengre tid.

Powered by Labrador CMS