Elin Salte (salg og markedssjef i Kverneland Energi) og Håvard Hadland (teknisk ansvarlig utslippsfrie anleggsmaskiner hos Skagerak Energi) var på plass på Vei og Anlegg med en ladecontainer og modeller som viste ladelogistikken.

1152 kWh kapasitet til anleggsmaskiner

SKAGERAK ENERGI: Prosjektet «Mobil energi til utslippsfrie byggeplasser» løser en utfordring knyttet til elektriske anleggsmaskiner, ved at energien flyttes dit den trengs i store batterier.

Publisert Sist oppdatert

Nå i mai setter Skagerak Energi de første battericontainerne i drift på en anleggsplass i Skien. Flere battericontainere kjøres ved behov fra ladested til anleggsplass. Med den høye kapasiteten, og muligheten til å jobbe helt utenfor strømnettet løser dette konseptet en utfordring for anleggsbransjen, som i årene fremover som kjent skal fase ut fossilt drivstoff.

Ute på anleggsplassen lades maskinene i lunsjen, og etter arbeidstid.

- Det unike med batteriene våre er både størrelse og ladehastighet – samt at de leverer energi uten å være koblet til strømnettet på anleggsstedet, sier Håvard Hadland, som er teknisk ansvarlig utslippsfrie anleggsmaskiner hos Skagerak Energi.

Krokbil leverer og henter containerne. Den største containeren er en battericontainer og den lille er en lade/omformer-container som gravemaskiner lades via.

Skagerak Energi AS har fire battericontainere med batterier på 576 kWh kapasitet. Med ladecontainere som fungerer som omformere, gis det mulighet til å lade opp elektriske maskiner med 360 kW per uttak. To battericontainere kan kobles sammen, slik at kapasiteten økes opp til 1152 kWh. Til sammenligning tilsvarer dette forbruket til en leilighet på 120 m2 i én måned.

Selskapet, som eies av Statkraft Industrial Holding AS (66,62%) og kommunene i Grenland (33,38%), leverer en komplett løsning for hele prosessen, fra lading til batteribytte. Dette er ifølge energiselskapet verdens første helhetlige offgrid-løsning for bygg- og anleggsbransjen.

Skagerak Energi har Kverneland Energi som teknologipartner, og avtale med logistikkselskapet Litra (biogass) som skal transportere batteriene til og fra anleggsplass.

Powered by Labrador CMS