
Girteka-sjåførene har trippel legelønn
Å få jobb som sjåfør til og fra Norden og Norge er populært blant Girteka-sjåfører. Bare de beste får den godt betalte jobben.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Alle sjåfører som vil jobbe i Girteka må gjennom et tre-dagers kurs som omfatter blant annet sikkerhet, lastsikring, pallehåndtering og økonomikjøring.
Dette kurset må alle Girtekas sjåfører gjenta annet hvert år.
Tre regioner
I tillegg må sjåførene gjennom ulike kurs tilpasset de tre sonene som Girteka har delt virksomheten sin inn i: Russland, Europa og Norden. For å få lov til å kjøre en av Girtekas lastebiler i Norge vinterstid, må man ta ytterligere ett kurs, som må tas på nytt foran hver vinter.
Dette er et kurs spesielt tilpasset norske forhold, og treakslede trekkvogner.
- Alt registreres i datasystemet som holder orden på hvem som har hvilke godkjenninger og får kjøre hvor, forteller Jolita Šližytė som er avdelingsleder ved Girtekas «Drivers Academy» i Vilnius.
Lukrativt i Norden
Og jobben som sjåfør i den nordiske avdelingen er populær.
- Sjåførene er motivert til å klare kurset, for man tjener mer på å kjøre til Norge enn til Europa eller Russland, forteller markedssjef Ieva Venskuviene.
En sjåfør på Norden får utbetalt rundt 2200 euro i måneden, noe som tilsvarer i overkant av 20.000 kroner. Det er over tre ganger mer enn en gjennomsnitlig offisiell legelønn i Litauen.
Før man blir sjåfør på nordisk avdeling må man ha kjørt minst to år i Europa. Dermed kan Girteka gjøre seg flid med å plukke ut de beste sjåførene til de krevende norske veiene.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS