Volvo med I-shift kjørte i 276 km/t

The Iron Knight og I-Shift med dobbelclutch har slått to verdensrekorder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

The Iron Knight fra Volvo Trucks er blitt kåret til verdens raskeste lastebil to ganger. Den har slått fartsrekordene for 500 og 1000 meter med stillestående start. Lastebilen er spesialbygget, bortsett fra motoren og den serieproduserte girkassen I-Shift Dual Clutch.

The Iron Knight fra Volvo Trucks, kjørt av Boije Ovebrink, har nå de offisielle fartsrekordene for 500 og 1000 meter. Under arbeidet med lastebilen fant et ekspertteam fra Volvo Trucks «nyskapende måter» å forene teknologi og design på.

- Dette viser at I-Shift-girkassen vår med dobbelclutch har et enormt potensiale, og at den ikke svikter under ekstreme forhold. Vi er svært stolte av at verdensrekordholderen bruker den samme girkassen som man finner i våre seriebygde FH-lastebiler, sier Claes Nilsson, som er president og administrerende direktør i Volvo Trucks.

Kjørte i 276 km/t

Med en gjennomsnittshastighet på 169 km/t og en tid på 21,29 sekunder slo The Iron Knight den internasjonale fartsrekorden for 1000 meter med stillestående start. Den slo også den tilsvarende rekorden for 500 meter, med 131,29 km/t og 13,71 sekunder. Rekordløpet ble gjennomført på en stengt testbane i nord-Sverige, og er anerkjent av Det internasjonale bilsportforbundet (FIA).

Toppfarten ble målt til 276 km/t.

- Spesialister fra en rekke forskjellige avdelinger i Volvo Trucks samarbeidet om å utvikle en lastebil med uovertruffen ytelse. Bortsett fra Volvo Trucks-drivlinjen, som er selve kjernen i The Iron Knight, har vi håndbygget hele lastebilen fra grunnen. Det at den har slått ikke bare én, men to rekorder, er helt fantastisk, sier Olof Johansson, som er mekaniker i Volvo Trucks.

- Perfeksjon fra Volvo

Bak rattet på The Iron Knight satt Boije Ovebrink som har mer enn 30 års erfaring fra både bil- og lastebilracing. Han har tidligere slått fem fartsrekorder, og i 1994 ble han kåret til europamester i lastebilracing.

- The Iron Knight fra Volvo Trucks kan oppsummeres med ett ord: perfeksjon. Den er flott å se på, og har en kraft uten sidestykke når man gir «bånn gass». Dette er den tredje lastebilen jeg har satt ny rekord med, og jeg kunne ikke sett for meg en bedre oppfølger til Wild Viking og Mean Green, sier Ovebrink.

Løpene foregikk på Skellefteå kjøresenter - på en tidligere flyplass utenfor Skellefteå i nord-Sverige. Fartsrekorden ble overvåket og godkjent av den internasjonale bilsportforeningen FIA.

Lastebilen kjørte strekningen i begge retninger. Gjennomsnittstiden og -farten ble regnet ut på bakgrunn av disse to løpene. Rekordresultatet som FIA presenterer, er gjennomsnittsfarten for de to løpene.

Fakta om rekorder og Iron Knight

Tidligere Volvo Trucks-lastebiler som har satt rekorder:

- 2007: "The Wild Viking" (1600 hk) slo verdensrekorden for 0-1000 meter fra stillestående start, med en gjennomsnittshastighet på 158,8 km/t.
- 2010: Rekorden for samme distanse ble slått av "NH D16" (1800 hk), som nådde en gjennomsnittshastighet på 166,7 km/t.
- 2011: Hybridlastebilen "Mean Green" (1800 hk dieselmotor pluss en elektrisk motor på 300 hk) satte nye rekorder for 0-500 og 0-1000 meter med stillestående start, med en respektiv gjennomsnittshastighet på 115,3 km/t og 152,2 km/t.
- 2012: "Mean Green" prøvde seg på rekorden på 1000 meter med rullende start, og satte ny rekord med en gjennomsnittshastighet på 236,6 km/t.

The Iron Knight - lastebilen som slår alle rekorder
- Med 2400 hk, et dreiemoment på 6000 Nm og en vekt på 4,5 tonn har The Iron Knight et effekt/vekt-forhold på mer enn 0,5 hk/kg.
- Den midtmonterte motoren er en betydelig modifisert D13-enhet med vannavkjølt intercooler og fire turboladere.
- I-Shift-girkassen med dobbelclutch sørger for å opprettholde dreiemomentet under girskift. Bortsett fra en forsterket clutch (skivene og trykkplatene er laget av et sintermateriale) er The Iron Knight utstyrt med den samme girkassen som de serieproduserte Volvo FH-lastebilene.
- Elektronikken er begrenset til et minimum for å redusere kjøretøyets vekt.
- Programvaren er programmert om for å tilrettelegge for høy ytelse.
- Førerhuset er aerodynamisk optimalisert og laget av glassfiber. Sideskjørtene har store luftinntak som forsyner motoren med kjøleluft.
- Under rekordløpene nådde The Iron Knight en toppfart på 276 km/t.

Powered by Labrador CMS