Pekka tok gressklipperrekorden

- Hvis noen kommer og tar denne rekorden, skal jeg faen meg ta den tilbake, sier Pekka Lundefaret etter å kjørt gressklipper i 227 km/t.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det var den store dagen for Pekka Lundefaret teamet bak «Worlds Fastest Viking». Man skulle sette hastighetsrekord for gressklippere på Torp flyplass. Og til tross for regn og tåke gikk det veien for den norske gjengen.

- Det der var helt sinnssykt, jublet sjåfør Pekka Lundefaret etter at rekorden var i boks.

Video fra VGTV: Spol til 13.35 i videoen over for å se rekorden.

Målingene viste 212 kilometer i timen den ene veien og 217 kilometer den andre veien, noe som gir en snitthastighet på i underkant av 215 km/t. Det helt offisielle tallet er ikke klart. Den tidligere rekorden var på 187,6 km/t.

Hastigheten måles i snitt over 1,6 km, og man må kjøre en gang hver vei og regnet ut snittet av de to løpene.

Dette har Pekka og co bygget

  • Klipperen veier rundt 500 kilo, og er bygget på en Viking T6, har en LS1 V8-motor, som kommer fra en Corvette. Motoren er bygd av «Madness Power», som har bygget motoren til «Lillegul» i «Børning». Den yter 408 hestekrefter 590 newtonmeter, og er bakhjulsdreven. Demperene er spesiallaget. Førerstolen er spesialdesignet, og den har veltebur.
  • Klipperen har Formel 3 Hankook-dekk. Klippebredden er 80 cm. Den har manuelt overstyrt automatkasse. Giringen foregår på påsattbart ratt, etter Formel 1-prinsippet.
  • Lundefaret skal sette verdensrekord senere i høst. Rekorden er 187,6 km/t i snitt over 1,6 kilometer.

Teamet bak rekorden har jobbet dag og natt i månedsvis for å bygge klipperen, og det er ikke en rekord de har tenkt å gi slipp på.

 - Hvis noen kommer og tar denne rekorden, skal jeg faen meg ta den tilbake, sier Pekka Lundefaret.

Toppfarten skal ha vært rundt 227 km/t under rekordforsøket.

Klipperen veier rundt 500 kilo, og er bygget på en Viking T6, har en LS1 V8-motor, som kommer fra en Corvette. Motoren er bygd av «Madness Power», som har bygget motoren til «Lillegul» i «Børning». Den yter 408 hestekrefter 590 newtonmeter, og er bakhjulsdreven. Demperene er spesiallaget. Førerstolen er spesialdesignet, og den har veltebur.

Klipperen har Formel 3 Hankook-dekk. Klippebredden er 80 cm. Den har manuelt overstyrt automatkasse. Giringen foregår på påsattbart ratt, etter Formel 1-prinsippet.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS