Bergensbanen er 371 kilometer lang fra Hønefoss til Bergen.

Mesta fikk kontrakt på Bergensbanen

Mesta fortsetter jobben med forebyggende fjellsikring på Bergensbanen i minst to år til.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Jernbanestrekningen som er en av de høyestliggende hovedlinjene i Europa, og som tidligere er kåret til en av de ti fineste jernbanestrekningene i verden, strekker seg fra Hønefoss til Bergen. Det er mange kilometer jernbane som skal sikres av Mesta de neste årene.

– Det er en stor jobb med forebyggende rassikring. Vi skal kontrollere skjæringer og rasutsatte områder og sette inn tiltak før noe skjer. Det betyr å renske, bolte og montere fanggjerder, forklarer prosjektsjef på Spesialproduksjon, Arne Nes i en pressemelding.

Rykker ut ved ras

Det er selvfølgelig også en del av jobben å stille opp dersom det skulle gå et ras.

– Hvis det er akutte situasjoner skal vi stille opp på kort tid og hjelpe til. Det pleier heldigvis ikke å skje så ofte, men hvis vi får en telefon om at noe har skjedd er det bare å reise ut med en gang, sier Nes.

Fire tilbud

Anbudene som kom inn på jobben ble vurdert ut fra responstid, kapasitet på transport, kvalitet og gjennomføringsevne og pris. Mesta fikk høyest poengsum og ble rangert som nummer én av fire entreprenører.

– Vi har et godt forhold til Jernbaneverket, og ser frem til å fortsette samarbeidet med de i tiden som kommer. Siden vi har hatt kontrakten tidligere også kjenner vi jobben godt og prosjektleder Erik Brenne hos oss vil ha en tett dialog med byggherren, sier Nes.

Mannskapene i Fjell- og tunnelsikring vil også trekke veksel på kollegene som jobber med bane i Mesta.

– Mesta Anlegg, spesialproduksjon og bane (ASB) har hatt kontrakten tidligere, og nå blir det et samarbeid der de vil bidra med sin kompetanse, mannskaper og maskiner, forklarer prosjektsjefen.

Powered by Labrador CMS