Eier av HK Solberg AS i Kristiansand, Steinar Solberg, hentet denne trekkvogna, en Ford F-Max, i Kroatia i juli 2019.
Eier av HK Solberg AS i Kristiansand, Steinar Solberg, hentet denne trekkvogna, en Ford F-Max, i Kroatia i juli 2019.

Norsk firma kjøpte Ford F-Max

- Jeg har fått opplyst at dette skal være F-Max nr. 1 på Europa-markedet. Det er litt stas, sier en fornøyd Steinar Solberg i HK Solberg AS.

Publisert

H.K. Solberg Transport ble startet i 1934 av Harald Kristensen Solberg som vognmann-forretning. Firmaet er i dag spesialister på transport av flyttegods, men kjører også stykkgods. Avdelingen for transport av stykkgods trafikkerer daglig med ti vogntog med hele Europa som transportområde.

Les mer om Ford F-max og andre Ford-biler her.

Den nyeste lastebilen i bedriften, er en Ford F-Max. Og det til tross for at det verken er salgsapparat eller serviceapparat i Norge for denne bilen.

Da F-Max ble kåret til International Truck of the Year 2019 skrev AT.no dette:

«Dessverre vil det nok vare en stund før vi får se disse med norske skilter. Salget starter i Tyrkia, deretter i de europeiske landene de allerede er representert, så de store markedene i Mellom-Europa. Innen utgangen av 2018 vil 41 land ha bilen og i løpet av 2020 står ytterligere 10 land på listen. Norge er ikke et av disse landene.»

Klart for avreise med kurs mot Kristiansand.
Klart for avreise med kurs mot Kristiansand.
Ford F-Maz er kåret til International Truck of the Year 2019.
Ford F-Maz er kåret til International Truck of the Year 2019.

Nå ble det altså likevel veldig raskt en F-Max med norske skilter.

Hentet i Kroatia

I januar 2019 skrev eier av HK Solberg, Steinar Solberg, avtale med en representant for en stor Ford-forhandler på kjøp av F-Max-en. I juli 2019 hentet han trekkvogna i Zagreb i Kroatia.

Solberg og kameraten Bjarne Roland, kjørte på skift hjemover til Kristiansand der bedriften holder til.

Denne fronten kommer til å vekke oppsikt i Norge. Spesielt fordi det vil stå et norsk registreringsskilt under Ford-logoen.
Denne fronten kommer til å vekke oppsikt i Norge. Spesielt fordi det vil stå et norsk registreringsskilt under Ford-logoen.

- Gjennom Tyskland hadde den ifølge instrumentene et snittforbruk på 1,55 liter per mil. Det er kjempebra, sier en strålende fornøyd Solberg til AT.no.

Service i Danmark

Solberg er ikke bekymret for at det er relativt langt til service-verksted for Ford-en.

- Service blir tatt i Danmark. Men det er først når den har gått 150.000 km at det skal skje.

Når bilen har fått norske skilter på plass, skal den settes i trafikk på Europa. Det blir dermed ikke så langt til merkeverksted, siden den fra tid til annen vil være i områder med disse, og ofte nærmere Danmark enn Norge.

Skal teste mot andre merker

Stemningsbilde fra en av hvilepausene på vei fra Kroatia til Norge.
Stemningsbilde fra en av hvilepausene på vei fra Kroatia til Norge.

Når Solberg kommer hjem, er planen å teste ytelser og forbruk mot de mer vanlige lastebilmerkene i Norge.

Ford-en har motor på 500 hk. Planen er å testkjøre mot en MAN, en Scania og en Volvo med tilsvarende effekt.