SØTA BROR: I Sverige har Komatsu-forhandleren i samarbeid med entreprenør Christer Dalmans utstyrt veihøvelen med både side-vinge og frontskjær. Hesselberg Maskin i Norge følger utviklingen i Sverige med argusøyne.
SØTA BROR: I Sverige har Komatsu-forhandleren i samarbeid med entreprenør Christer Dalmans utstyrt veihøvelen med både side-vinge og frontskjær. Hesselberg Maskin i Norge følger utviklingen i Sverige med argusøyne.

Komatsus veihøvel-inntreden

KOMATSU: Etter 46 år som Komatsu-importør og forhandler er det duket for at også Komatsus veihøvler nå blir å se i Hesselberg Maskins anleggsmaskinprogram i Norge.

Publisert

Bakgrunnen er at Hesselberg Maskin 1. juni i 2019 sa opp importavtalen med den finske veihøvelprodusenten Veekmas, og 1. juni 2020 løp oppsigelsestiden ut.

- At avtalen nå opphører gjør at vi nå også vil se på Komatsus veihøvler i Norge som erstatter for Veekmas. Komatsu har tatt et solid steg videre i utviklingen av sine veihøvler, og vi er åpne for å se på forskjellige alternativer, sier produktansvarlig Ole-Johnny Jenssen hos Hesselberg.

- Forskjellige alternativer, fortell?

- En ny oppgradert Komatsu anleggshøvel ble lansert i 2015, og i fjor tok Komatsu nok et steg videre med modellen GD675-7. Da ble hyttemiljøet ytterligere endret, samtidig som anleggshøvelen har fått EU-godkjent Steg V-motor.

Det andre alternativet er at vår svenske Komatsu-importørkollega, Söderberg & Haak, har utviklet Komatsus anleggshøvel med påbygginger til å bli en komplett veivedlikeholdshøvel.

OVERSIKTLIG: Den nye hytta gir føreren utrolig god oversikt fremover og mot høvelskjæret.
OVERSIKTLIG: Den nye hytta gir føreren utrolig god oversikt fremover og mot høvelskjæret.

- Og dette frister, Jenssen?

- I første omgang vil vi lære mer om og konsentrere oss om anleggshøvelen fra Komatsu. Samtidig vil vi også følge prosjektet i Sverige med interesse i et års tid. Det er viktig å se resultatene både fra vintervedlikehold og drift året rundt. Vi har kontakt med Söderberg & Haak om et eventuelt samarbeid, og vi vil følge deres prosjekt som er i samarbeid med entreprenør Christer Dalmans i selskapet CD Entreprenør. Det er foretatt store påbygginger på den Komatsu- høvelen som nå er satt i drift i Sverige. Så vidt jeg kjenner til beløper disse påbyggingene på høvelen seg til halvannen million kroner eller mer.

- Hesselberg har lang tradisjon som leverandør av veihøvler. Hvor viktig er det å ha høvel-tilbud i maskinsortimentet?

FRONTSKJÆR: Komatsu-modellen, her også utstyrt med frontskjær.
FRONTSKJÆR: Komatsu-modellen, her også utstyrt med frontskjær.

- Vi får mange spørsmål fra både kommuner, statlige etater og entreprenører om veihøvler. Etter at Volvo trakk seg ut av markedet er Caterpillar ganske alene om vedlikeholdshøvler, noe jeg forstår også er utgangspunkt for Komatsu-høvelprosjektet i Sverige, sier Jenssen.

Den nye Komatsu-modellen

Modellen Komatsu presenterte for det Nordiske markedet i fjor bygger videre på 2015-modellen og har betegnelsen GD675-7. Høvelen er utstyrt med Komatsus SAA6D107E-3 Steg V-motor på 218 hk (163 kW), er utstyrt med dieselpartikkelfilter og har integrert SCR med AdBlue.

Med fingertuppoperert spak i tillegg til ratt reduseres maskinførerens armbevegelser i forhold til tidligere med 90%, hevder produsenten. Dette sammen med nye kontrollinstrumenter for transmisjonen gjør at føreren har fått en langt bedre oversikt til høvelbladet og enklere kontroll med styringen av maskinen.

VENTER I SPENNING: Produktansvarlig Ole-Johnny Jenssen (t.v.) og adm. direktør Andreas Corwin venter i spenning på Komatsu-veihøvlene.
VENTER I SPENNING: Produktansvarlig Ole-Johnny Jenssen (t.v.) og adm. direktør Andreas Corwin venter i spenning på Komatsu-veihøvlene.

Med luftfjæret sete dempes vibrasjoner, samtidig som armlener er elektrisk justerbare og kan tilpasses den enkelte fører.

Maskinen har 8 gir forover og 4 i revers, og det kan velges mellom flere moder for driften. Driftsvekten er snaue 17 tonn og med ripper og frontskjær vel 19,2 tonn. Høvelbladet har en lengde på 4,27 meter

Det svenske prosjektet

Bladet Trucking Scandinavia i Sverige har en omfattende beskrivelse av Komatsu-høvelen som er videreutviklet fra en tradisjonell veihøvel til å bli en vedlikeholdshøvel. Maskinen er for øvrig også den første Komatsu-høvelen som er levert i Skandinavia, og som nevnt har importør Söderberg & Haak tilpasset denne til Skandinavia i samarbeid med entreprenør Christer Dalmans.

Komatsus GD 675 er blitt tilleggsutstyrt med sideskjær og med spreder og snøstopp fra Mählers. I tillegg kommer også frontblad levert av Gjerstad, og det er lagt mye arbeid i å utvikle et styresystem for høvel og tilleggsredskap i samarbeid med Excidor i Bollnäs.

Det har også ført til at høvelen i tillegg har fått en ventilpakke for ekstrautstyr med opptil fem ekstrafunksjoner. Det nye systemet for konstanttrykk som arbeider direkte med Komatsus el-servo, innebærer at føreren via displayet kan velge høyere eller lavere trykk på hovedbladet separat for høyre og venstre side.

På displayet kan det også velges funksjoner for vinter- eller sommerbruk. For vinterbruk er hydraulikken tilpasset sideplogen, for sommerbruk sprederarmen, sier entreprenøren til Trucking.

La oss konkludere med at det uten tvil er et meget spennende høvelprosjekt som nå pågår i Sverige, et prosjekt også Komatsu-forhandler Hesselberg Maskin i Norge følger med interesse. I tillegg ser de også på basis-veihøvelen Komatsu ønsker å introdusere i Skandinavia.