Denne kombinasjonen kan kjøres med et BE-førerkort, og nyttelasten er tilsvarende eller bedre enn mange 7,5-tonnere.
Denne kombinasjonen kan kjøres med et BE-førerkort, og nyttelasten er tilsvarende eller bedre enn mange 7,5-tonnere.

Semi for BE-førerkort gir fordeler

Motor-Trade i Trondheim vil øke andelen slike på norske veier.

Publisert

I USA er det mange pickuper med svingskive og hengere for ulike formål. Mindre biler med svingskive finnes også både i Norge og Europa, men i et meget begrenset omfang.

Dette ønsker salgssjef Mercedes-Benz Varebil, Frode Gressetvold, i Motor-Trade Trondheim å endre på. I 2-3 år har han jobbet med et prosjekt for å levere Mercedes-Benz Sprintere med svingskive og semihengere.

Nå er de første bilene bygget og levert til kunde. Det har vært en prosess som har tatt tid, å finne de riktige leverandørene av påbygg og hengere. Men nå har han funnet løsninger hos de svenske selskapene Freno og Berco som leverer hengerchassis og skap.

God nyttelast

Det er ikke uvanlig at varebiler med bakløfter har under 500 kg nyttelast. Semiløsningen gir 2500-3000 kg nyttelast med bakløfter.
Det er ikke uvanlig at varebiler med bakløfter har under 500 kg nyttelast. Semiløsningen gir 2500-3000 kg nyttelast med bakløfter.

- Det er mange fordeler med en varebil med semihenger. Først og fremst kan den kjøres med et BE-førerkort, noe som gjør at inngangsbilletten til sjåføren er mye lavere enn med et C- eller C1-førerkort. Nyttelasten blir i mange tilfeller vesentlig bedre enn med en 7,5-tonns distribusjonsbil med 6-meters skap. Videre er det personbilpris i landets bommer, noe som definitivt er en fordel. I tillegg er det bare EU-kontroll hvert andre år. Hengeren lever ca. tre chassis, slik at de årlige avskrivningene ikke blir så høye, forteller Gressetvold.

Med 3,5 tonn totalvekt på bil, og 3,5 tonn totalvekt på hengeren, er nyttelasten mellom 2400 og 3000 kg, litt avhengig av bilkombinasjon. Bilene som hittil er bygget, har dobbeltcabin. Disse er 100-200 kg tyngre enn singelcabin bil, men løsningen gir vesentlig bedre plass i hytta og for føreren. Neste bil som skal bygges om, blir et nedregistrert 5-tonns chassis og med V6-motor.

- Hvorfor er det hvite skilter på bilen?

- Det er på grunn av at en varebil med grønne skilter må ha et definert varerom. Avgiftsmessig er det ingen forskjell, da det er et unntak for spesialbiler i regelverket, forteller Gressetvold.

Løyve og fartsskriver

Ettersom totalvekten på bil og henger overskrider 3500 kg er det pliktig med fartsskriver i bilen, og fører må følge kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

For mange med BE-førerkort kan det lønne seg å sette seg godt inn i reglementet, hvis ikke kan det fort bli dyrt. Dette gjelder også arbeidsgivere som kanskje til daglig kun har varebiler under 3500 kg i parken.

Med semiløsningen må selskapene forholde seg til kjøre- og hviletidsbestemmelsene, og i tillegg løyve for godstransport.

Mange bruksområder

Det er spesielt pakkedistribusjon som trigget Gressetvold til å gå i gang med prosjektet. Han har en fortid i Bring, og ser at med internetthandel vil distribusjonsbehovet øke. Samtidig ser han at det er mange muligheter med slike kombinasjoner. Blant annet utleieselskaper som kan ha en åpen plattform, eller svane for maskintransport. Det er også mulighet for å montere kran bak hytta.

En 40 m³ volumløsning for flyttegods er også på trappene. Skapene har mulighet for tradisjonell bakdør, med eller uten løftelem, eller de kan leveres med hel sideåpning på en eller to sider.

Etter at det ble kjent at Motor-Trade kan levere slike løsninger har selskapet fått mange henvendelser, spesielt fra Vestlandet.

Bilene som er levert til nå, koster rundt 1,3 millioner eks. merverdiavgift. Sluttsummen vil variere ut fra hvilket chassis og løsning på påbygg kunden ønsker.