VIKTIG: Daglig leder Nils Olav Naas i aksjon med å legge om dekk på eget utstyr fra kalkbruddet til selskapet. Foto: Anleggsdeler AS
VIKTIG: Daglig leder Nils Olav Naas i aksjon med å legge om dekk på eget utstyr fra kalkbruddet til selskapet. Foto: Anleggsdeler AS

«Dekk er blitt en stor del av virksomheten vår»

DRIFT I ENDRING: Anleggsdeler AS har opprinnelse fra kalksteinvirksomhet, og selskapet begynte import av anleggsdekk til sin egen drift. Nå er dekk blitt en vesentlig del av virksomheten til Naas-familien i Møre og Romsdal.

Publisert
STARTET MED GRUVEDRIFT: Naas-familien startet med gruvedrift for mer enn 100 år siden, og selv om det drives noe gruvedrift fremdeles, har selskapet fått flere bein å stå på. Foto: Anleggsdeler AS
STARTET MED GRUVEDRIFT: Naas-familien startet med gruvedrift for mer enn 100 år siden, og selv om det drives noe gruvedrift fremdeles, har selskapet fått flere bein å stå på. Foto: Anleggsdeler AS

Tidlig på 1900-tallet begynte Nils S. Naas å ta ut marmor på gården i Eide kommune (tidligere kommune) på Nordmøre i Møre og Romsdal, men det fantes også kalkforekomster i området. I 1938 ble Naas Kalksteinbrudd etablert av Nils og hans bror Anders. Varene ble hovedsakelig levert til celluloseindustrien, behovet økte og i 1955 utvidet bedriften med et nytt kalksteinbrudd i Nåslia.

Først til eget bruk

Kalkstein og steinbruddvirksomhet har «i all tid» stått sentralt for den driftige Naas-familien på Eide. Men de har aldri utelukket andre ting, eller hvordan bedriften kan tas videre med nye tilbud som ekspedisjoner og servering inne i de gamle gruvegangene i fjellet, eller med nye produkter.

- Rundt 2008 begynte vi å ta inn dekk til bruk på våre egne maskiner i Naas Kalksteinbrudd. Dette ble organisert i et lite import- og salgsfirma som pappa Nils Olav og onkel Robert etablerte. Etter hvert har vi jobbet mer og mer med dekk, fått inn flere merker også til flere modeller, og nå er dekk blitt en stor del av virksomheten vår, sier markedssjef Richard Naas.

Reportasje om Anleggsdeler AS i Eide Mre og Romsdal.Har levert dekk til produksjon av nye Doosan rammestyrte dumpere.Foto: Anleggsdeler AS
Reportasje om Anleggsdeler AS i Eide Mre og Romsdal.Har levert dekk til produksjon av nye Doosan rammestyrte dumpere.Foto: Anleggsdeler AS

Erfaring som teller

Det er fremdeles virksomhet i kalksteinbruddet, men på et lavere nivå enn før. Behovet for dekk til eget bruk er derfor ikke så stort lenger, men salget til andre er økende og Anleggsdeler AS (som nå firmaet heter) leverer dekk til hele landet. Det leveres dekk både til anleggsmaskiner, lastebiler og innen landbruk.

- Ettersom vi selv har masse erfaring fra kalksteinindustrien, vet vi alt om hvor kritisk det kan bli for selskapene som driver med dette dersom produksjonen stopper opp. Full stopp kan for eksempel skje dersom et dekk på en sentral maskin blir ødelagt. Derfor legger vi mye i å levere raskt, og å ha godt med dekk på lager, sier Naas videre.

LASTEBIL: Anleggsdeler har agenturet på Aeolus, og både maskin- og lastebildekk leveres. Foto: Anleggsdeler AS
LASTEBIL: Anleggsdeler har agenturet på Aeolus, og både maskin- og lastebildekk leveres. Foto: Anleggsdeler AS

Viktig agentur

Anleggsdeler AS har agenturet på de kinesiske Aeolus anleggsdekkene, og dette er blitt et veldig viktig agentur for bedriften.

- Aeolus er et godt anleggsdekk som kommer fra Kina, fra et statseid og stort firma som blant annet eier Pirelli. Selskapet bruker store ressurser på forskning og utvikling, og de har blant annet utviklet godt tilpassede dekk for nordiske forhold med forsterket kant på sidene av dekkene. Ofte skjer punkteringer på anleggsdekk ved at sidene av dekkene skjæres opp mot stein. I tillegg utvikler de svært gode gummiblandinger for nordiske forhold, sier Richard Naas.

Kina-dekk er kjent for å være rimeligere, men Naas påpeker at Aeolus prismessig har lagt seg litt midt-i-mellom. Dekkene er ikke de billigste eller de dyreste, med de er «Kinas svar på premium dekk», sier han. Aeolus leverer også lastebildekk, og Anleggsdeler tar også inn disse.

STOLT: Anleggsdeler AS har levert dekk til noen av de nye rammestyrte Doosan-dumperne som bygges i Elnesvågen, like ved der Anleggsdeler holder til. Foto: Anleggsdeler AS
STOLT: Anleggsdeler AS har levert dekk til noen av de nye rammestyrte Doosan-dumperne som bygges i Elnesvågen, like ved der Anleggsdeler holder til. Foto: Anleggsdeler AS

Doosan-dumpere

Like «borti gata» for Naas og Anleggsdeler, har Doosan sin dumperfabrikk (i Elnesvågen). Noen av Aeolus-dekkene har funnet veien til nye Doosan-dumpere også, noe de ansatte i Anleggsdeler selvfølgelig ser på med stolthet.

- Vi bruker Anleggsdeler som en supplerende leverandør på en del av leveransene som er utenom standarddekkene våre. Dette handler fort om noen dumpere som skal leveres med brede dekk i dimensjoner som 750 eller 875. Det er fint med et lokalt firma som kan hjelpe oss med dekk, og vi har et veldig godt samspill med Anleggsdeler. De stiller opp for oss når vi trenger supplement, sier Jan Roger Lindseth fra Doosan-fabrikken i Elnesvågen.

Har stort dekklager

MESSE: Nils Olav Naas (t.v) og Richard Naas i Anleggsdeler AS på Vei og Anlegg 2018. Foto: Bjørn E. Eriksen
MESSE: Nils Olav Naas (t.v) og Richard Naas i Anleggsdeler AS på Vei og Anlegg 2018. Foto: Bjørn E. Eriksen

Slik verden er blitt nå som en følge av korona-pandemien, er det krevende med en del leveranser, nær sagt når det gjelder alle mulige produkter. Det gjelder også innen dekk-industrien. Råvarene er dyrere og transportkostnadene fra for eksempel Asia er vesentlig høyere enn før pandemien.

- Vi har valgt å ha mye dekk på lager, og driver kanskje litt annerledes enn en standard økonomisjef ville gjort. Derfor har vi valgt å kjøpe inn når prisene er gode så vi kan sitte med mye dekk på lager, og forhåpentlig holder dette til prisene blir bedre igjen. Dette er fordelen med å ha et stort lager, sier markedssjef Richard Naas i Anleggsdeler AS.

Powered by Labrador CMS