LASTING: Med ni skuffer fra Komatsu-graveren i bruddet er Cat-trucken klar for retur og tømming i knuseren.
LASTING: Med ni skuffer fra Komatsu-graveren i bruddet er Cat-trucken klar for retur og tømming i knuseren.

Første Cat 777G til Feiring

FEIRING: - Vi er jo «steingærne», men om «coronaen» tillater kan det nok bli en Cat «trippel-syver» til i 2022. Kommentaren fra konsernsjef Trygve Ollendorff i Feiring Bruk AS fikk fart på lattersalvene rundt bordet i hovedkontoret på Lørenskog.

Publisert Sist oppdatert
MANNSTERKE: Et solid team fra Pon Equipment har fulgt opp overleveringen. Fra v.: Lars Fremming (instruktør), Kjetil Tørseth (verkstedleder Feiring), Helge Mallaugstredet (mekaniker) og Per Olav Listou (Key Account Manager, Pon) sammen med Feirings fagsjef maskin - Roar Aaserud.
MANNSTERKE: Et solid team fra Pon Equipment har fulgt opp overleveringen. Fra v.: Lars Fremming (instruktør), Kjetil Tørseth (verkstedleder Feiring), Helge Mallaugstredet (mekaniker) og Per Olav Listou (Key Account Manager, Pon) sammen med Feirings fagsjef maskin - Roar Aaserud.

Sammen med sønnen Knut Harald Ollendorff som nå har ansvaret for pukkdriften, og fagsjef maskin Roar Aaserud, møtte konsernsjefen et mannsterkt team fra Cat-leverandør Pon. Tema var oppsummering av erfaringer etter at nye Cat 777G er satt i drift i bruddet hvor den har avløst den ene av de to veteranene Euclid R130. Disse kom til Feiring i 1986 og 1987, og frakter sammen en million tonn stein i året fra bruddet til knuseren.

– Etter 34 år og transport av 17-18 millioner tonn, har nok den permitterte trucken gjort jobben sin, kommenterer Ollendorff.

Flere valg

Etter grundig gjennomgang og vurdering av alternativer fra flere leverandører konkluderte Feiring med at Pon hadde det beste alternativet på ny truck. Kontrakten ble undertegnet i juni 2020, og maskinen var på plass i Norge ved årsskiftet og ble montert sammen av Pon-teamet. Nye Cat 777G har Steg 5-motor på 765 kW (1025 hk) v/1800 o/min. og helt nytt førerhus. Den er første maskin både i Norge og en av de første truckene som er levert i Europa.

NYMASKINEN: Cat 777G med skreddersydd lastekasse og ny førerhytta.
NYMASKINEN: Cat 777G med skreddersydd lastekasse og ny førerhytta.

I utgangspunktet ønsket Feiring en 130-tonner, men siden denne størrelsen ikke står på programmet ble Cat 777G valgt og maskinen oppgradert og skreddersydd. På fabrikken er lastekassa forlenget med en halv meter og forhøyet 17 cm. Dette medfører at trucken nå tar 100 tonn og kan topplastes med 9 skuffer av en Komatsu gravemaskin i bruddet. Produksjonsmessig gir dette god match med gjenværende makker Euclid 130 som riktignok har 10 tonn mer lastekapasitet. Maskinene går i skytteltrafikk mellom bruddet og knuseren, en snau km.

- For en produksjonsbedrift i pukkbransjen er det viktig med god match mellom lasting, kapasitet på trucken og knuseren slik at produksjonen flyter. Gode maskiner er likevel langt fra nok. Nøkkelen er å ha flinke folk i driften, og det har vi. Dette er basis for vår vekst i konsernet, sier Ollendorff. Konsernet har i dag 17 avdelinger.

KONTROLL: Trygve Ollendorff (t.v) og Knut Harald Ollendorff foran tavlen som viser produksjon, salg, dødtid og mer fra driften.
KONTROLL: Trygve Ollendorff (t.v) og Knut Harald Ollendorff foran tavlen som viser produksjon, salg, dødtid og mer fra driften.

Maskiner, drift og miljø

Nye Cat 777G er skreddersydd for driften i Feiring-bruddet. Blant annet gjelder det valg av Michelins dekk 2700R49 XDR3 som har en slitesterk gummiblanding, liten avstand mellom knastene og er behagelige for føreren.

Et annet valg er montering av restvarmepumpe i stedet for Webasto-apparat for å redusere tomgangskjøring ved stopp i kuldeperioden. Føreren trykker på en bryter og varmen fra motoren sirkuleres og gir varme i hytta.

- Gjennom teknologien og digitalisering opplever vi langt bedre muligheter for å styre økonomien i driften. Det har skjedd mye med tyngre maskiner både med hensyn til driftsøkonomi og miljø, slår fagsjef Roar Aaserud fast.

Powered by Labrador CMS