En ikke altfor stor graver er satt i arbeid for å prøve å få løs det grunnstøtte containerskipet i Suezkanalen. (Se bilde av hvor stort skipet er i forhold til graveren nedenfor).
En ikke altfor stor graver er satt i arbeid for å prøve å få løs det grunnstøtte containerskipet i Suezkanalen. (Se bilde av hvor stort skipet er i forhold til graveren nedenfor).

Han har verdens viktigste gravejobb akkurat nå

Prøver å grave løs containerskip i Suezkanalen - grunnstøtingen koster over 80 mrd. kroner per døgn!

Publisert Sist oppdatert

Containerskipet Ever Given, med en kapasitet på 20.000 TEU, mistet kontrollen tirsdag, og kjørte på grunn og ble liggende å blokkere Suezkanalen. Tross iherdige forsøk har det fortsatt ikke lyktes å få skipet løs.

Flere hundre skip står nå i kø for å komme gjennom den blokkerte kanalen. Det er dyrt. Rundt en fjerdedel av verdens containertrafikk går gjennom kanalen, og forsinkelser her blir kostbare.

Utregninger fra Lloyd’s List, anslår at blokaden koster opp mot 400 millioner dollar, tilsvarende 3,4 milliarder kroner, hver eneste time kanalen er stengt.

En eventuell følelse av at graveren var stor, forsvant nok når maskinføreren beltet bort til dette skipet for å grave.
En eventuell følelse av at graveren var stor, forsvant nok når maskinføreren beltet bort til dette skipet for å grave.

Noen anleggsmaskiner, blant annet den gamle Komatsu-en på bildet over, og en rekke losbåter prøver å få løs det store skipet.

Hvis det grunnstøtte skipet ikke blir flyttet snart, må andre skip vurdere om de skal seile sør for Afrika og videre gjennom Middelhavet i stedet, opplyser nestleder i Danske Rederier, Jacob Clasen, ifølge NTB.

Containerskip på vei mellom Asia og Europa må nå vurdere å ta turen rundt Afrika, noe som vil forlenge reisen med en uke.

Hvor lang tid det vil ta å få løs skipet er svært usikkert. Det kan blant annet bli nødvendig å losse skipet for å gjøre det lettere.

- Vi kan ikke utelukke at det vil ta uker, sier Peter Berdowski, som er CEO i mudringsselskapet Boskalis.

Ifølge Cairo24 var det en motorsvikt som førte til at skipet kom ut av kurs, grunnstøtte og satte seg fast i mudderet. Sterk vind var trolig også en medvirkende faktor.

I bakkant brygger det opp til en stor erstatningssak. Både kanalmyndighetene og andre rederier vil ifølge Reuters komme til å be om store erstatningsbeløp.

Ever given opereres av rederiet Evergreen fra Taiwan, men er eid av japanske Shoei Kisen.

Graving, dytting og tauing har så langt ikke ført til nevneverdige resultater i forsøkene på å få Evergreens containerskip Ever Given løs i Suezkanalen.
Graving, dytting og tauing har så langt ikke ført til nevneverdige resultater i forsøkene på å få Evergreens containerskip Ever Given løs i Suezkanalen.