OPPGRADERING: Med lansering av sine nye beltegravere HX 160A L og HX 180A L har Hyundai sluttført oppgradering av alle modellene til A-serien.

Hyundai utvider A-serien

HYUNDAI: Ytterligere to beltegravere er oppgradert til A-seriemaskiner, og begge er klare for lansering også i Europa melder Hyundai Contruction Equipment.

Publisert

A-serie nyhetene til Hyundai er modellene HX160A L og HX180A L i vektsegmentet 17-20 tonn. Begge maskinene har fått siste utgave av Cummins EU Steg V dieselmotor, og har ikke behov for EGR eksosrensing.

- Dette er maskinstørrelser vi ikke har arbeidet mye med, idet først og fremst Hyundais tyngre gravemaskiner har stått på programmet hos oss. Nyhetene betyr imidlertid at Hyundai nå er klar med alle oppgraderingene, og kan presentere en komplett A-serie beltegravere. Vi ser med spenning frem til kundenes reaksjoner, sier daglig leder Finn Thrane Johansen hos importør EMSG Norge AS.

Kraftigere motor

Cummins EU Steg V B4,5 dieselmotor er på 115 kW (155 hk) og gir 712 Nm ved 1200 o/min. Motoren er 13% sterkere og har 27% høyere dreiemoment enn forgjengeren. Drivstofforbruket er redusert med 5% i P-mode, og med partikkelreduksjon på 60% er det ikke behov for EGR. Dobbeltvirkende hydraulikkpumper leverer 160 l/min.

INTERESSE: Den norske importøren EMSG venter med spenning på reaksjonen fra kundene om de nye modellene.

Modellen HX160A L ligger i vektsegmentet 17,5-19 tonn, mens den den større HX 180A L ligger i området 18,1-20 tonn. Begge fås med beltebredder fra 500-700 mm, og for den største modellen kan beltene utvides til 800 mm. Standard monobom er på 5,1 meter og stikkelendene er 2,2–2,6 m eller 3,1 m. Med lengst stikke får maskinen en maks gravelengde på 9,45 m og gravedybde på 6,53 m.

Større hytte

Den nye A-serien er bygd med 13% mer plass i hytta, og det er bedre adkomst enn tidligere. Med bedre design på håndtak i døren er det enklere for maskinføreren å komme på rett plass i førersetet. Foran seg har føreren en 8 tommers touchskjerm for all informasjon, og med wi-fi tilkobling er det også enkelt å koble opp og benytte alle muligheter smarttelefonen gir. Maskinen har Kawasaki joysticks.

Med Hyundais AAVM kamerasystem sikrer føreren seg full oversikt rundt maskinen, og det kan også installeres et speiloperert kamera for å fange opp enkelte blindsoner.

Drift- og servicekostnadene er ifølge Hyundai redusert, blant annet ved at intervallene for motorolje- og oljefilterskift er økt. For olje er økningen fra 500 til 800 timer, mens det for drivstoff-filteret er blitt nær en fordobling til 1000 timer.

Powered by Labrador CMS