AT.JOBBER | Stillingsmarked

HEDRET: Deler av teamet som fikk prisen under Prosjekt Norges årskonferanse i Oslo.

Kåret til Årets Prosjekt 2024

– Å få denne anerkjennelsen for E16 Eggemoen–Olum er stort for hele prosjektorganisasjonen.

Prosjektet E16 Eggemoen–Olum er tildelt Prosjekt Norges pris for Årets Prosjekt 2024. 

Prosjektet, som ble fullført i november 2024, har gitt betydelige forbedringer i trafikksikkerhet, framkommelighet og lokalmiljø for Jevnaker og regionen. Det har samtidig markert seg nasjonalt gjennom innovativ gjennomføring, digital nybrottsvirksomhet og målbare bærekraftsløsninger. Sweco har, på oppdrag for PNC og Isachsen Anlegg, prosjektert en av de to totalentreprisene i prosjektet, E16 Eggemoen-Åsbygda, skriver Sweco i en pressemelding.

– Det er alltid hyggelig å bli satt pris på. Her er det mange i Vegvesenet, Skanska, PNC og Dokka Entreprenør som sammen med Sweco, Armando Arito Engenharia, Multiconsult og Strand Fasade som har gjort en meget god jobb i prosjekteringen av et sammensatt vegprosjekt, sier prosjektleder Pål Steinar Karlsen i Statens vegvesen.

Prisen løfter frem fremragende prosjektgjennomføring i norsk næringsliv og offentlig sektor, og ble delt ut på Prosjekt Norges årskonferanse i Oslo.

E16 Eggemoen–Olum

Nøkkeltall:

  • · Ferdigstilt november 2024
  • · 0,4 km ny E16
  • · 45 % mindre trafikk gjennom Jevnaker
  • · 86 mill. kroner under styringsrammen
  • · Randselva bru kåret til verdens beste BIM-prosjekt (Tekla BIM Awards 2020)

Kontraktsparter:

  • Byggherre: Statens Vegvesen
  • PNC Norge AS – Ny E16 Eggemoen–Åsbygda
  • Skanska Norge AS – Ny E16 Åsbygda–Olum
  • Byggmester Strand AS – Støyskjerming
  • Dokka Entreprenør AS – Gateprosjekt i Jevnaker sentrum
  • Armando Rito Engenharia
  • Multiconsult
  • Strand Fasade

Et kreativt stykke arbeid

I begrunnelsen legger juryen vekt på at prosjektet er levert til avtalt tid, under kostnadsmålet og med høy kvalitet. Det blir også vektlagt at prosjektet har levert nyskapende metoder for å begrense inngripen i naturen, gjenopprettet matjord og etablert dyrkbar mark. Det ble også lagt merke til at prosjektet er det første vegprosjektet som har dampet jord for å fjerne ugress.

– Å få denne anerkjennelsen for E16 Eggemoen–Olum er stort for hele prosjektorganisasjonen. Dette viser hva som er mulig når vi jobber kreativt med entreprenøren allerede i tilbudsfasen for å sikre byggbarhet, konkurransedyktig pris, og hensyn til natur og miljø, sier Amund Geicke, regionleder for bygg Oslo i Sweco.

Trafikken gjennom Jevnaker sentrum er redusert med 45 prosent, og gamle E16 er omgjort til en tryggere bygate med prioritet for gående og syklende.

Verdens beste BIM-prosjekt

Juryen trekker også frem prosjektets digitale gjennomføring. Modellbasert prosjektering er brukt gjennomgående, og Randselva bru – bygget uten tradisjonelle tegninger – har fått internasjonal oppmerksomhet. I 2020 ble den kåret til verdens beste BIM-prosjekt i Tekla Global BIM Awards. Randselva bru er prosjektert i felleskap med Armando Rito Engenharia, et Portugisisk ingeniørselskap spesialisert på bruer.

– Hele E16 Eggemoen-Åsbygda inkludert brua prosjektert og bygget uten tradisjonelle tegninger, kun basert på en felles digital modell. Det var tidlig i bransjen å jobbe på denne måten da vi startet i 2019, og det å prosjektere så detaljert i modell at tegningene kunne droppes, krevde mye nybrottsarbeid, sier Geicke.

Han understreker at de samarbeidet tett med entreprenøren for tilrettelegging av modellene for bestilling av materialer, fremdriftsoppfølging og tilgjengeliggjøring av informasjon fra modellene for fagarbeiderne på anlegget.

– At brua senere ble kåret til verdens beste BIM-prosjekt, og at Statens Vegvesen nå vinner denne prisen, viser at dette virkelig er et foregangsprosjekt, fortsetter han.

Klimapilot

Prosjektet har vært et av Statens vegvesens klimapilotprosjekter, og et av de første der det ble stilt krav om et klimagassbudsjett allerede i anskaffelsesfasen. For å sikre reell effekt, ble det innført en bonus- og trekkordning: entreprenørene ble økonomisk belønnet dersom de klarte å kutte utslippene under budsjett, og trukket i betaling hvis utslippene oversteg det avtalte målet. I tillegg ble det ført detaljert klimagassregnskap gjennom hele byggeperioden.

Veistrekningen er BREEAM-sertifisert med karakteren "Very good". Prosjektorganisasjonen tok også grep for å redusere arealinngrepene underveis: Store mengder dyrket mark ble tilbakeført, og ny matjord etablert i samarbeid med lokale grunneiere. Det ble også gjennomført en norskutviklet metode for damping og rensing av jordmasser infisert med fremmedarter – SoilSteam – som nå kan bli modell for fremtidige prosjekter.

Powered by Labrador CMS