TO TONN: Så mye asfalt får denne Sprider-beholderen på henger med seg, opplyser Andreas Hjerpeland i Høgsveen Maskin AS.
TO TONN: Så mye asfalt får denne Sprider-beholderen på henger med seg, opplyser Andreas Hjerpeland i Høgsveen Maskin AS.

Mini asfalthenger

SPRIDER: Høgsveen Maskin AS presenterte en mini asfalthenger som er meget godt egnet for mindre lappearbeid i en kommune eller nærområde.

Publisert
TØFF: Utstillingsmodellen har stor verktøykasse og stativ bak for vibroplate etc.
TØFF: Utstillingsmodellen har stor verktøykasse og stativ bak for vibroplate etc.

Andreas Hjerpeland som står bak Høgsveen Maskin AS, har sikret seg agenturet på Sprider som er en svensk produsent av utstyr for transport/oppbevaring av asfalt. Han har også selv jobbet som asfaltentreprenør i 14 år.

3,5 tonns henger

Den lille beholderen på 3,5 tonns henger på standen heter Sprider Black Box BB15. Beholderen er isolert, og trekker man fra vekten på hengeren og selve asfaltbeholder, kan den lastes med ca. to tonn asfalt. Dette rekker til 20 m2 i 4 cm høyde.

- Den er perfekt til lapping. Alt er enkelt og greit og fleksibelt. Etter 14 år i bransjen har jeg lært at desto enklere, jo bedre, sier Hjerpeland.

Beholderen fyres med strøm, hvilket betyr at man kan ha i varm asfalt og deretter koble til strøm og la asfalten stå helt til den skal ut og ned i veien.

STOR MODELL: Denne Sprider-løsningen med 15 tonn kapasitet holder asfalten varm via lastebilens (Euro 6) hydraulikksystem.
STOR MODELL: Denne Sprider-løsningen med 15 tonn kapasitet holder asfalten varm via lastebilens (Euro 6) hydraulikksystem.

- Den er så godt isolert at det er minimalt varmetap, og man kan jobbe hele dagen uten å tilføre varme. Utstyret kan også kjøres med kalde typer asfalt for legging året rundt, sier Hjerpeland.

Varme fra Euro-6

I bunn av beholderen er det en skrue som presser asfalten bak og ut. Her bestemmer man selv hvordan man vil overføre asfalten til veien. Bak er det også et stativ for å henge på vibroplaten/stampeutstyret.

Hjerpeland hadde også med en større bil som sto utenfor messehallene på Lillestrøm. Dette er en betydelig større type container-løsning med 15 tonns lastekapasitet. Det spesielle med denne er at den «fyrer» via hydraulikksystemet på Euro 6-bilen, og dermed klarer de høyeste utslippskravene når asfalten holdes varm.

Powered by Labrador CMS