VEDLIKEHOLD: Den 16 år gamle Svinesundsbrua har gjennom flere år fått omfattende vedlikehold. Foto: Zinga
VEDLIKEHOLD: Den 16 år gamle Svinesundsbrua har gjennom flere år fått omfattende vedlikehold. Foto: Zinga

Omfattende vedlikehold av Svinesundsbrua

Den 16 år gamle grensebrua over Svinesund er under omfattende vedlikeholdsarbeid.

Publisert Sist oppdatert

Hver sommer i fire år jobbes det lange skift på den 92 meter høye og 700 meter lange brua mellom Norge og Sverige. Blant annet skal 8,4 kilometer rekkverk beskyttes med middelet Zinga. Arbeidet skal avsluttes 1. oktober neste år.

Vedlikeholdsarbeidet er resultat av 10 års inspeksjonen som avdekket ganske store rustangrep. Svenske Trafikverket er ansvarlig for å få jobben gjort. Regningen blir delt mellom Trafikverket og Statens vegvesen.

Synlige skader

SYNLIGE SKADER: Salt og snøryddeutstyr har slitt på rekkverket på brua. Foto: Zinga
SYNLIGE SKADER: Salt og snøryddeutstyr har slitt på rekkverket på brua. Foto: Zinga

Også på rekkverkene ble det påvist synlige skader. Det skyldes blant annet skader fra snøryddemaskiner i kombinasjon med saltbruk. Nå skal alle overflater sikres. På rekkverkene som alt i alt – i løpemeter – er på 8,4 kilometer, benyttes Zinga som fornyer galvaniseringen. Dette skriver Zinga i en pressemelding.

– Vi startet sommeren for tre år siden. Neste sommer utføres fjerde og siste etappe, sier Roger Karlsson i ST Controll AB som har rollen som byggeleder og kontrollør for stål og ytterbehandling på brua.

Rekkverkene behandles og beskyttes med Zinga.

God erfaring

– Første gang jeg fikk erfaring med bruk av Zinga var på vedlikehold av en større kraftstasjon i Ghana for 11 år siden. Der har det fungert fint. Også på en større jernbanebru i Ystad sør i Sverige har vi brukt Zinga med godt resultat. Der behandlet vi 1000 kvadratmeter på fire dager sier Karlsson.

Alt av rekkverk gås over i løpet av det fire år lange vedlikeholdsprogrammet på Svinesundsbrua.

– Vi flekkbehandler alle områder som er skadet. Neste år skal vi behandle det ytterste rekkverket, sier Karlsson.

Trafikken stenges ikke under vedlikeholdsarbeidet, men hastigheten er redusert i arbeidsperioden fra 1. april 1. oktober. Også neste sommer blir ett kjørefelt stengt under vedlikeholdsarbeidet på brua i sommermånedene.

Powered by Labrador CMS