Elleve slike Komatsu 930E-5 skal være selvkjørende i Bolidens kobbergruve i Aitik i Nord-Sverige.
Elleve slike Komatsu 930E-5 skal være selvkjørende i Bolidens kobbergruve i Aitik i Nord-Sverige.

Selvkjørende tipptrucker hos Boliden

Har inngått avtale med Hesselberg og Komatsu.

Publisert

- Komatsu og Hesselberg er stolte av å kunne annonsere at Boliden har valgt Komatsu Frontrunner Autonomous Haulage System (AHS) på elleve 930E-5 tipptrucker i deres koppergruve Aitik, som er Europas største dagbrudd lokalisert nord i Sverige.

Det skriver Hesselberg i en pressemelding.

Boliden er ett metallselskap der kjernekompetanser er utvinning, gruvedrift, smelting og gjenvinning av metaller.

Bolidens tipptrucker blir de første med Frontrunner i Europa. Sammen med Komatsu-distributøren Hesselberg Maskin AB, vil Komatsu tilby opplæring og støtte gjennom hele prosjektet.

Frontrunner-systemet er forventet å være en signifikant oppgradering av Bolidens flåte i Aitik gruven; Komatsu-systemet tilbyr automasjon som skal bidra til betydelige fordeler for gruvedrift. Autonomous Haulage-teknologien skal øke produktiviteten og redusert de totale eierskapskostnadene samtidig som man oppnår redusert risiko.

Komatsu Frontrunner er et velprøvd system med over fire milliarder tonn flyttet siden den første kommersielle oppstarten i 2008 hos Codelco's Gabriela Mistral (Gaby) koppergruve i Chile.

Komatsus tilnærming til Frontrunner AHS kobler sammen tipptrucker med gruvedriftssystemet Dispach Fleet Management System som «er det foretrukne styringssystemet i 9 av de 10 største gruvene i verden».

Powered by Labrador CMS