UJEVNE ARBEIDSFORHOLD: Arbeid på jernbane krever litt ekstra av både dekk, maskin og fører. Foto: Nokian
UJEVNE ARBEIDSFORHOLD: Arbeid på jernbane krever litt ekstra av både dekk, maskin og fører. Foto: Nokian

Skreddersydd for jernbane

SPESIALDEKK: Nokian Heavy Tyres lanserer et spesielt traktordekk for bruk på jernbaneskinner.

Publisert
ANNERLEDES: Det semiprofilløse Nokian Ground Kare-dekket har et spesielt utseende uten mønster på omtrent en tredjedel av dekkets slitebane. Foto: Nokian
ANNERLEDES: Det semiprofilløse Nokian Ground Kare-dekket har et spesielt utseende uten mønster på omtrent en tredjedel av dekkets slitebane. Foto: Nokian

Semiprofilløst Nokian Ground Kare, omtales dekket som. Jobb på jernbaneskinner stiller spesielle krav til traktorgraverdekk. Ettersom den ene halvdelen av dekket kjører på metall, kan dette føre til ujevn slitasje og redusere levetiden til dekket. Nokian Tyres har jobbet med å perfeksjonere et spesialdekk til bruk på jernbane i flere år, og med den unike, semiprofilløse Nokian Ground King-dekkvarianten løses mange problemer som tidligere var typiske når traktorgravere ble brukt på jernbane.

Forbedrer levetiden

- Når en traktorgraver kjøres på skinner, har dekkskuldrene som kjører på metall en tendens til å slites raskt. Med det nye semiprofilløse Nokian Ground Kare-dekket har vi klart å jevne ut dekkslitasjen, noe som forbedrer levetiden betydelig, sier produktsjef Kimmo Kekki hos Nokian Tyres.

- Den mønstrede delen av dekket fungerer fortsatt bra på myk jord og veitransport, sier Kimmo Kekki videre.

Tester viser at etter nesten 1300 timers bruk har den semiprofilløse delen av dekket fortsatt ingen tegn på slitasje, opplyser Nokian.

Powered by Labrador CMS