OPS-Prosjektet E10 Hålogalandsvegen.
OPS-Prosjektet E10 Hålogalandsvegen.

Tre ønsker kontrakt til mange milliarder i nord

En norsk og to utenlandske entreprenører ønsker å delta i konkurransen om den store OPS-kontakten for E10 Hålogalandsvegen i Nordland og Troms og Finnmark.

Publisert Sist oppdatert

De tre har søkt om å bli godkjent for konkurransen om å bygge Nord-Norges største samferdselsprosjekt. Det vil si ny vei på strekningen E10/rv. 85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt gjennom Sortland, Kvæfjord, Lødingen, Tjeldsund og Harstad. Også kjent som E10 Hålogalandsveien.

Fristen for å levere forespørsel om deltagelse i konkurransen gikk ut 1. september. Statens vegvesen skal nå sjekke om de tre entreprenørene er tilstrekkelig kvalifisert for videre deltakelse i tilbudsprosessen.

Strekningen skal bygges som et offentlig privat samarbeid (OPS-prosjekt). Den totale og øvre rammen for hele prosjektet, inkludert grunnerverv, forarbeid og utgifter til Statens vegvesen, er av Stortinget satt til 18,3 milliarder kroner.

Dette er søkerne:

  • Skanska Norge AS
  • ASTM S.p.A. (Italia)
  • Gülermak (Tyrkia)

Begrenser deltakelse

- I de store og komplekse OPS-prosjektene har Statens vegvesen valgt å prekvalifisere inntil tre leverandører. Det er for å kunne gjennomføre gode tilbudsprosesser med høy kvalitet, forklarer Stein Johnny Johansen, prosjektdirektør i Statens vegvesen.

Totalt skal det bygges 82 kilometer ny vei. OPS-kontrakten gir én leverandør ansvar for prosjektering, finansiering, bygging og drift av det nye veianlegget i 25 år. Kontrakten omfatter strekningene rv. 85 fra Sigerfjordtunnelen til Gullesfjordbotn, E10 fra Gullesfjordbotn til Steinsland v/Tjeldsund bru, rv. 83 fra Tjeldsundbrua til Fauskevåg og rv. 85 fra Kåringen til Fiskefjord.

Statens vegvesen tar sikte på kontraktsignering våren 2023, noe som muliggjør byggestart på prosjektet i løpet av høsten 2023.

Kunngjør de prekvalifiserte

- Vi er fornøyde med en søkerliste som trolig vil gi tilstrekkelig konkurranse. Men hadde selvfølgelig ønsket en enda større interesse fra markedet for dette viktige og store prosjektet, sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik.

I november 2021 vil Statens vegvesen kunngjøre hvem av søkerne som inviteres til å være med videre i konkurransen.

Powered by Labrador CMS