Norske bompengeselskaper kan fortsatt gi større rabatt enn 13 prosent til tungtransporten.

Rabatten er reddet

Norge får lov til å gi tunge lastebiler større rabatt i bommene enn i EU.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

 

Norske myndigheter har forhandlet frem en norsk tilpasning til EU-regler som er tatt inn i EØS-avtalen. EU har innført regler som sier at rabattsatsene for tunge lastebiler ikke skal være høyer enn 13 prosent på strekninger som inngår i Det transeuropeiske nettet, TEN.

Dette får nå Norge dispensasjon fra å innføre.

EU-bestemmelsen, som er nedfelt i det såkalte Eurovignettdirektivet, gjelder ikke for bompengeringer i byområder.

- Bakgrunnen for Eurovignettdirektivet var ønsket om å regulere utviklingen av vegavgiftspolitikken i Europa, forteller Åge Jensen på Brukerfinansiering i Vegdirektoratet.

- Dette er en revisjon av 99-utgaven av direktivet. Innkreving av avgifter til infrastruktur skal harmoniseres i medlemslandene for å sikre enklere avvikling av internasjonal transport, og like konkurranseforhold, sier han. I dag er det ulik praksis for innkreving av avgifter og bompenger i EU-landene.

I juli vedtok EØS-komiteen å inkludere endringene i EØS-avtalen. Rabattordninger på veier som ikke er en del av TEN vegnettet kan videreføres.

- Samferdselsdepartementet har i flere år arbeidet for å få til unntak, særlig for bompengeinnkreving på TEN-strekninger der det er høye bompengetakster og der vegen også er svært viktig for lokaltrafikken. Slike unntak betyr mye for folk og næringsliv, særlig i distriktene, sier samferdselsminister Marit Arnstad i en pressemelding.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS