- AutoPass uten sikker betaling er en fallitterklæring, sier NLFs Per Madsen.

Frykter for AutoPass-ordningen

- AutoPass for utenlandske lastebilaktører uten sikkert innkrevingssystem er en fallitterklæring, sier styreformann Per Madsen i NLF til AT.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

I løpet av høsten kan det komme et gjennombrudd hvor utenlandske vogntog nektes kjøreadgang i Norge uten AutoPass-brikke.

Usikkerhet

- Det er selvfølgelig gledelig å få gjennomslag for en sak og idé vi selv lanserte. Men hvordan pengene skal kreves inn vet man ennå ikke. Her må det komme en sikker betalingsordning. Noe annet vil være en fallitterklæring, understreker Madsen.

Det anslås tap på over 100 mill. kroner på at utenlandske vogntog sniker ved norske bomstasjoner. Utenlandske selskaper har store beløp utestående, og det er vanskelig å kreve inn bompenger i ettertid.

Mektig lei

Madsen er mektig lei sosial dumping, kabotasje og bompengeproblematikk, og ikke minst utenlands konkurranse hvor de fleste utenlandske transportører passerer gratis gjennom bomringen på grunn av svikt i innkrevingssystemet. Ifølge Fjellinjen blir ca. 90% av bompengekravene avskrevet.

For to-tre år siden fremmet Norges Lastebileier-Forbund (NLF) krav overfor Samferdselsdepartementet om at utenlandske lastebiler utstyres med AutoPass for å kjøre i Norge. Dagens ordning skaper en betydelig konkurransevridning som gir norske lastebileiere store økonomiske tap. Per Madsen har lenge ment at myndighetenes passive holdning til forskjellsbehandlingen er uakseptabel.

Powered by Labrador CMS