Askos styreleder Torbjørn Johannson vant Moderne Transport-prisen 2016, mye for sitt engasjement for å gjøre Asko klimanøytrale. Prisen ble delt ut av juryleder Eirill Bø og redaktør i Moderne Transport Øyvind Ludt.
Askos styreleder Torbjørn Johannson vant Moderne Transport-prisen 2016, mye for sitt engasjement for å gjøre Asko klimanøytrale. Prisen ble delt ut av juryleder Eirill Bø og redaktør i Moderne Transport Øyvind Ludt. (Foto: Thomas Witsø-Bjølmer.)

Moderne Transport-prisen til Torbjørn Johannson

VERDIG VINNER: Torbjørn Johannson, styreleder og deleier i Asko, er vinner av Moderne Transport-prisen 2016.

Moderne Transport-prisen deles i år ut for 48. gang, og prisvinneren er nummer 54 i rekken siden det enkelte år har vært flere prisvinnere. Prisen skal gå til den eller de som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport.

Asko er et av landets mest spennende selskaper i et logistikkperspektiv. Som frontmann har styreleder Torbjørn Johannson stått. I år har juryen funnet nettopp ham verdig til å vinne årets Moderne Transport-pris. Johanson er en særs aktiv eier med et sterkt miljøengasjement i en bedrift som tør å prøve ut ny teknologi tidlig.

Prisen ble overrakt under festmiddagen på Transport og Logistikk-konferansen på Gardermoen mandag kveld. Johannson ville ikke ta all æren for Askos miljøsatsing. 

Torbjørn Johannson, styreleder i Asko på hytta i Maridalen, der han trives aller best når han hogger ved.
Torbjørn Johannson, styreleder i Asko på hytta i Maridalen, der han trives aller best når han hogger ved. Foto: Alf Henning Fredstad.

- Det er slik at det er mange som står bak oss som sitter høyt der oppe i tåkeheimen, sa han da han takket for prisen.

100 prosent fornybar

Johannson og Asko har de siste årene gjort en formidabel innsats med å bygge opp en svært slagkraftig logistikkorganisasjon. For få år siden overtok selskapet utgående distribusjon i egen regi og har hatt en svært høy miljøprofil.

I 2020 er målet at Asko skal bruke 100 prosent fornybar energi og 100 prosent fornybart drivstoff, med en uttalt ambisjon om å være «Bærekraftig – klimanøytral». For å få til dette har Asko gjort mange investeringer. Selskapet hadde landets første bioetanol-lastebil og den første biogass-lastebilen.

Og i høst slo Asko også til og ble først med en hel-elektrisk distribusjonsbil.

Vinden og sola

Men man stopper ikke ved å være tidlig ute med ny lastebilteknologi. For å bli selvforsynt med grønn energi satser Asko på vinden og sola. I Rogaland bygges fem vindturbiner som etter planen skal startes opp i 2017 og ifølge Askos egne tall vil turbinene dekke 75 prosent av Askos energibehov.

Samtidig utnytter Asko sine enorme takarealer der det monteres solcellepaneler i stor skala. Allerede er Nordens største solcelleanlegg på plass på det nye fryselageret i Vestby, og innen utgangen av 2017 skal hele 90.000 m2 solcellepaneler være i drift.

- Det er en svært verdig vinner. Vi har jobbet den del sammen med Asko, og det er lett å se at både Torbjørn og selskapet er tungt engasjert i arbeidet med å bli klimanøytrale. Jeg kjenner ham som en meget god samarbeidspartner og en som er svært dedikert til de arbeidet som gjøres. Asko er en bedrift som ønsker å gå foran, og det er viktig at noen gjør nettopp det, sier fjorårsvinner, jurymedlem og nylig avgått Posten-sjef Dag Mejdell.

Juryen

Som vinner blir man også automatisk med i årets jury. Der har Mejdell sittet i år sammen med tre faste medlemmer: Førstelektor ved BI, Eirill Bø, logistikkdirektør i Kremmerhuset Lars Inge Fenes og havnedirektør i Drammen Havn Einar Olsen.

MT-redaktør Øyvind Ludt fungerer som juryens sekretær. Neste år blir Torbjørn Johannson en del av juryen.

Det er mange verdige vinnere der ute, og MT-redaksjonen har fått flere innspill til årets pris. Har du gode forslag til hvem som er aktuelle kandidater til neste års pris, er det bare å ta kontakt med redaktøren på oyvind@bjorgu.no.

Forsiden nå