Tatt for fjerde gang med brudd på kabotasjereglene. Sjåføren av denne trekkbilen fra Tornado Transport AB hadde også kjørt 12 døgn uten ukehvil.
Tatt for fjerde gang med brudd på kabotasjereglene. Sjåføren av denne trekkbilen fra Tornado Transport AB hadde også kjørt 12 døgn uten ukehvil.

Tatt for ulovlig kabotasje fire ganger

Den svenske bedriften Tornado Transport AB er anmeldt fire ganger i løpet av ett og ett halvt år for ulovlig kabotasjekjøring i Norge.

storkontrollen 8. til 10. april på Taraldrud kontrollstasjon

I timene etter ved E6 sør for Oslo var det fortsatt kontroll på stasjonen. En svensk sjåfør som kjørte for Tornado Transport ble stoppet med brudd på kabotasjeregelverket.

- Han hadde førsøkt å forandre datoene på papirene sine for å være innenfor sjudagersfristen fra han kom til Norge med en internasjonal transport. Men vi avslørte forsøket, sier inspektør Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.

Sjåføren skal ha opplyst å være på vei fra Nord-Norge til Polen med fisk, men hadde problemer med å forklare hvorfor han da kjørte nordover på E6 mot Oslo.

Stakk av med vogntoget

Han hadde også kjørt 12 døgn uten ukehvil, og ble pålagt av Statens vegvesen å hvile. Dette hindret ikke den hardt pressede sjåføren å stikke av med vogntoget. Etter å ha blitt innhentet av politi og folk fra Statens vegvesen, ble vogntoget låst inn på Taraldrud kontrollstasjon.

- Vi har anmeldt firmaet for å presse sjåførene for hardt til å kjøre, sier Rogneby.

- Vi har ikke utført kabotasje i Norge

Transporter i regi av Tornado Transport AB ble avslørt to ganger på tungbilkontroller i 2013 for brudd på kabotasjereglene i Norge. I mars i år skjedde det samme igjen ved Jessheim trafikkstasjon. Før den siste avsløringen i april i år. AT.no har tatt kontakt med det svenske selskapet for å få en kommentar til anmeldelsene. Vi fikk dette svaret fra Pouyan Kianzad i Tornado Transport:

«Når det gjelder kabotasje så har vi ikke utført noen kabotasje i Norge. Derimot hadde vi noen tilfeller der bilene ble stoppet og de hadde kjørt lovlig transport fra Sverige til Norge og deretter innenriks. Politiet (Statens vegvesen, red.anm.) ville at avsender i Sverige skulle skrive bilnummer på fraktbrevene, men det pleier de ikke å gjøre i Sverige. Vi har ringt til selskapet i Sverige og de har fortalt politiet (Statens vegvesen, red.anm.) at bilene ble lastet for transport fra Sverige til Norge. Det var slike tilfeller vi hadde, men politiet (Statens vegvesen, red.anm.) i Norge kaller dette for kabotasje. Vi bestrider alle slike påstander. Når det gjelder en sjåfør som dere påstår har kjørt uten ukehvil: Dette har vi ingen kjennskap til.»

Avslutter samarbeid

Det er opprettet et NUF-selskap i Norge av det svenske transportselskapet for å få tilbakebetalt merverdiavgifter som blir betalt inn i Norge. AT.no har vært i kontakt med BDO Norge som har står for regnskapet i den norske organisasjonen et drøyt år, og fått opplyst at samarbeidet med Tornado Transport avsluttes fra og med 1. mai.

PS: Etter at denne artikkelen ble publisert, er AT.no kontaktet av Tornado Transport AB med en presisering om at det er Tornado Transport som har avsluttet samarbeidet med BDO, ikke omvendt slik artikkelen kan tolkes.

Forsiden nå