PROFF TINE-avtale reiser nye kabotasje-spørsmål TINE forsikrer at alle transporter skjer innenfor regelverket. Likevel etterlater selskapets transportopplegg og valg av samarbeidspartner mange spørsmål om hvor grensen går for hva som kan regnes som midlertidig kabotasje, og om kontrollmyndighetene har tilstrekkelige verktøy og lovhjemler til å avdekke og håndheve eventuelle systematisk omgåelser.
PROFF Sur bismak av fri flyt At et utenlandsk transportselskap uten norske løyver kan utføre det som i praksis er fast innenrikstransport i Norge strider mot selve kjernen i kabotasjereglene. Likevel skjer det, helt åpenlyst og uten at noen griper inn.
PROFF Dansk transportør: - Vi følger reglene! Kabotasjeregelverket er åpent for tolkning når det kommer til spørsmålet hva som er å regne som «permanent innenrikstrafikk». Intercargo Scandinavia mener de står på trygg juridisk grunn for sine innenrikstransporter for TINE.
PROFF NLF: Ikke brudd – men heller ikke ønskelig Kabotasjen som utføres for TINE er teknisk sett lovlig, ifølge NLF – men utfordrer etter deres syn regelverkets hensikt.
PROFF Hva sier reglene i Norge og EU om systematisk kabotasje? Å tilpasse transportvirksomheten for å formelt overholde begrensningene, samtidig som kabotasje utføres jevnlig og systematisk, kan være i tråd med regelverket. Likevel strider det mot intensjonen om at kabotasje skal være midlertidig, og kan anses som en illojal utnyttelse av regelverket.