KJØRER INGEN STEDER: Nederlandske Edwin Atema er talsperson for yrkessjåførene som har parkert inntil de får utbetalt lønn som arbeidsgiverne deres ikke skal ha betalt ut.

20 yrkessjåfører sultestreiker på hvileplass

Til sammen 80 sjåfører har parkert vogntogene de kjører på plassen. De nekter å kjøre videre.

Publisert Sist oppdatert

To måneder har gått siden lastebilsjåfører startet å streike i Gräfenhausen, Tyskland, på en døgnhvileplass ved motorvei A5.

Nederlandske Edwin Atema, en representant for de protesterende sjåførene, informerte tyske medier denne uken om at så mange som 20 av de 80 sjåførene nå har bestemt seg for å sultestreike.

Blant de streikende sjåførene, er det blant andre statsborgere fra Usbekistan, Georgia, Ukraina og Tadsjikistan. Dette er sjåfører som jobber for tre polske transportselskaper i nærheten av Krakow, tilknyttet samme gründer; Lukmaz, Agmaz og Imperia.

De krever betaling av utestående lønn, med en samlet verdi anslått til opp mot 500.000 euro. 

Selskapene insisterer imidlertid på at det ikke er noen uregelmessigheter og har anmeldt sjåførene for utpressing. Det er derfor mulig at denne saken ender i en domstol.

Det var over 100 sjåfører som parkerte og startet streiken i juli. Noen har altså kjørt videre, men hoveddelen på 80 fortsetter. 

En lasteier skal ha betalt et beløp tilsvarende ca. 50.000 kroner til sjåførene for å få frigjort sin last.

Edwin Atema publiserer nytt fra aksjonen på sin Twitter-konto (som Elon Musk har kalt X) her.

Atema har lagt ut bilder av sjåfører med informasjon om hvilke bedrifter som eier lasten de kjører, og hvor mye penger de skal ha utestående i lønn.

Powered by Labrador CMS