Selv om det er mye last langt bak bakakselen, skal det ikke ha vært for lite trykk på styrehjulene, ifølge Statens vegvesen. Men det var nok av andre feil og ta tak i.
Selv om det er mye last langt bak bakakselen, skal det ikke ha vært for lite trykk på styrehjulene, ifølge Statens vegvesen. Men det var nok av andre feil og ta tak i.

Tok sjansen på å kjøre slik

Statens vegvesen stoppet en lett lastebil (7,5 tonn) som var blitt tung lastebil...

Publisert

Etter tips, stoppet Statens vegvesen en norskregistrert lastebil på Roa i Lunner kommune (Viken). Det viste seg at den var på vei fra Østfold til Gjøvik med en last som ikke helt sto i stil med kjøretøyet.

Tillatt totalvekt for den lette lastebilen var 7500 kg. Vekten stoppet på 10.600 kg. Det ble gitt et overlastgebyr til bileieren på 13.700 kroner.

Den store lasten var heller ikke forskriftsmessig merket.

I tillegg manglet bombrikke. Det ble «premiert» med et gebyr på 8000 kroner.

Sjåføren, en utenlandsk statsborger, ble anmeldt for å ha kjørt uten sjåførkort i fartsskriveren og ikke å ha yrkessjåførkompetanse.

Lastebil kontrollert på Roa etter tips fra publikum. Var på vei fra Østfold til Gjøvik.

Det ble gitt bruksforbud.

Etter det AT.no kjenner til, skal et dekk på lastebilen ha punktert under transporten. Dette var skiftet da bilen ble stoppet.

Ifølge Martin Børresen, fagleder ved Utekontroll øst C i Statens vegvesen, skal sjåføren ha forstått at lasset var i overkant stort og hatt en god dialog med kontrollørene.