HINO MED ALLISON: Akkurat som i 2023 har årets Dakar Rally en fellesnevner. Resultatlisten viser nemlig at 80 prosent av de 20 beste lagene kjørte kjøretøy utstyrt med Allison.

"Alle" kjører automat i Dakar Rally

ALLISON TRANSMISSION: Noe som topp 10 i årets rally har til felles, er at de alle var utstyrt med Allison Transmissions helautomatiske girkasser.

Publisert

Dakar Rally 2024 gikk av stabelen i januar, og 14 dager senere krysset deltakerne målstreken. Noe som topp 10 i årets rally har til felles, er at de alle var utstyrt med Allison Transmissions helautomatiske girkasser - samt 80 prosent av de 20 beste, skriver Allison i en pressemelding.

80 prosent 

Akkurat som i 2023 har årets Dakar Rally en fellesnevner. Resultatlisten viser nemlig at 80 prosent av de 20 beste lagene kjørte kjøretøy utstyrt med Allison Transmissions helautomatiske girkasser - og det samme gjaldt for hver lastebil blant topp 10. Et eksempel er Hino Team Sugawara, ledet av sjåføren og laglederen Teruhito Sugawara, som endte på en vellykket sjetteplass.

400 kilo lettere

FOR TØFT: Rally Dakar har blitt for tøft for modifiserte produksjonskjøretøy, forteller sjåføren og laglederen Teruhito Sugawara, som endte på en vellykket sjetteplass.

Siden 2020 har Hino Team Sugawara brukt lastebiler utstyrt med Allison 3000 Series™ helautomatiske girkasser. I år har lagets kjøretøy blitt designet med mål om å være ekstra lette, slik at de lettere kunne navigere sanddynene i den beryktede ørkenen Empty Quarter. Ingeniørene har klart å redusere kjøretøyenes vekt med cirka 400 kilo sammenlignet med kjøretøyene som deltok i løpet i 2023.

For tøft for produksjonskjøretøy

- Løpsforholdene blir tøffere og tøffere for hvert år som teknologien for kjøretøyene forbedres. Tidligere deltok mange lag med modifiserte produksjonskjøretøy, men løypen har blitt så utfordrende at de fleste av dem ikke lenger deltar. Med vår 30-års lange erfaring med dette løpet har vi tatt tiltak som å forstørre oljekjøleren for å forbedre varmetoleransen til den automatiske girkassen under ekstreme værforhold, sier Sugawara og fortsetter:

- Når man kjører på sandete terreng, kan momenttapet under girskift med vanlige girkasser forårsake plutselige bremsinger. I tillegg til kjøretøyets ytelse er føreropplevelsen også viktig, som å ikke bli sittende fast i sanden eller velte. Å unngå slike feil er avgjørende for å forbedre tidene.

Sanddynenes helning er ofte rundt 30 grader, noe som ikke er en enkel klatring.

- Jeg synes kjøretøy med automatiske girkasser gjør oppgaven lettere for førerne, fordi det lar dem holde rattet stabilt med begge hendene. Takket være mine tidligere erfaringer med automatiske girkasser har jeg tillit til Allisons jevne akselerasjon, ytelse og holdbarhet, avslutter Sugawara.

Powered by Labrador CMS