Det er ti år siden Posten tok i bruk sin første el-bil. Her er en oppstilling med elektriske kjøretøy Posten Norge bruker i dag.
Det er ti år siden Posten tok i bruk sin første el-bil. Her er en oppstilling med elektriske kjøretøy Posten Norge bruker i dag.

Posten skal slutte å bestille nye fossile varebiler

Fra 2022 vil Posten ikke lenger bestille fossile varebiler til bruk i byer. Utenfor byene settes det stopp fra 2023.

Publisert

På den måten vil Posten følge opp Regjeringens klimamelding. Posten vil stille de samme kravene til sine underleverandører. Allerede i dag har Posten og Bring en kjøretøypark med en fornybarandel på 26,3 prosent.

- Vi skal være den grønneste logistikkleverandøren og setter oss nå nye ambisiøse mål. Vi tar ansvar og skal bidra til at nasjonale klimamål mot 2030 i Norden nås. Skal vi lykkes med en rask omstilling på dette området betinger det tilstrekkelig tilgang på kjøretøy som benytter fornybar energi i markedet. Med økt andel kjøretøy som benytter fornybar energi og grønne tjenester vil Posten tilby fossilfri distribusjon i 40 nordiske byer, eller rundt halve befolkningen i Norge og Sverige innen 2023, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Posten-konsernet har 1657 «miljøeffektive kjøretøy». Norges største kjøretøypark med elbiler sikrer i dag «fossilsfri brevdistribusjon i 49 norske byer», meldes det fra Posten Norge. I Sverige har Bring «fossilfri hjemkjøring i fire store byer».

Nylig tok Posten i bruk Norges første elektriske lastebil fra MAN på 26 tonn. Lanseringen markerte starten på Postens arbeid med å gå over til fornybar energi også på de tyngre kjøretøyene.

I februar 2021 vil Posten ta i bruk et vogntog fra Volvo som går på flytende biogass. Den 60 tonn tunge bilen skal gå linjetrafikk mellom Oslo – Stokke - Hamar.