Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge er særdeles glad for å kunne tilby BYD-varebilen ETP3 med batteritypen Blade som tåler mye juling uten å utvikle røyk eller begynne å brenne. Det gir også mer energi per kg enn forgjengerbatteritypen.

Spikret og boret i batteriet

Varebilen BYD ETP3 kommer nå med den nye batteritypen, Blade, som tåler mye uten å utvikle røyk eller ta fyr.

Publisert Sist oppdatert

(NB: IKKE SPIKRE, BOR ELLER GJØR NOE ANNET MED BATTERIET. DA BLIR DET SKADET SELV OM DET IKKE BEGYNNER Å BRENNE, OG KAN UTGJØRE EN FARE FOR DEG OG ANDRE!)

BYD lanserer nå den elektriske varebilen ETP3 med det nyvinnende batteriet Blade. Dette batteriet er helt fritt for kobolt, og regnes for å være blant de sikreste i bransjen.

Det er over to år siden BYD Norge lanserte el-varebilen BYD ETP3 for det norske markedet. Nå introduseres den altså med batteriet Blade - som regnes for å være et av bransjens sikreste batterier.

Først og fremst er sikkerheten det mest fremtredende i denne batteriteknologien. Blade er utviklet for å tåle alt det et konvensjonelt litiums-batteri ikke tåler:

Batteriet har vært igjennom et omfattende testprogram, for å teste batteriets eksplosjons- og brannsikkerhet. I disse testene har man blant annet boret og spikret i batteriene, utsatt de for ekstremt høye temperaturer og overladet batteriet med mange hundre prosent for å fremprovosere en reaksjon.

(NB: IKKE SPIKRE, BOR ELLER GJØR ANNET MED BATTERIET. DA BLIR DET SKADET SELV OM DET IKKE BEGYNNER Å BRENNE!)

Blade-batteriet utviklet verken røyk eller flammer i disse testene, og oppnådde aldri temperatur over 60 grader celsius. Sammenlignet med tradisjonell litiums-batteriteknologi, er Blade-batteriet langt mindre utsatt for å ta fyr - selv når batteriene er alvorlig skadet.

Lettere

Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge, er fornøyd med at nå hele modellrekken leveres med Blade-batteriet som standard.

- Vi er glade for å endelig introdusere BYD ETP3 med Blade-batteri. Dette gir en stor trygghet for alle som sitter mange timer bak rattet i arbeidshverdagen. I tillegg er batteriet lettere enn tidligere, noe som gir det fordeler som høyere nyttelast og lang rekkevidde, sier han.

Den nye utgaven leveres med 705 kg nyttelast og rekkevidde fra 233-275 km (WLTP kombinert/urban). Den kommer med 50 kWh batterikapasitet og varerom på 3,5 m3.

Christensen forteller at de så langt har veldig god erfaring med Blade, selv under norske vinterforhold.

- Siden vi lanserte personbilen BYD Tang i 2021, har vi solgt nesten 3000 biler med Blade-batteri. Tilbakemeldingene vi får fra kunder er at batteriet leverer godt - også ved kalde temperaturer. I NAFs vintertest i 2022, endte BYD Tang med minst avvik fra oppgitt rekkevidde av samtlige modeller, noe som samsvarer med våre erfaringer, sier han.

Øker salget

I 2022 endte BYD ETP3 som Norges 7. mest solgte varebil, med totalt 330 registreringer. Ifølge Christensen forventer de å selge 600 biler i 2023.

- Vi har bestilt et stort antall biler som er på vei til Norge nå, så fra februar vil vi være leveringsdyktige over hele landet.

Han forteller også at de vil innføre 24-timers leveringsgaranti fra februar og ut resten av året.

Prisen er fra kr. 409.900 kroner.

BYD

BYD Company Ltd. er et av Kinas største privateide foretak. Siden oppstart i 1995 har selskapet utviklet seg raskt med solid ekspertise innen oppladbare batterier og bærekraftig utvikling.

BYD (Build Your Dreams) strekker seg nå over fire bransjer – bil, elektronikk, energi og jernbanetransport. Selskapet har utvidet sine fornybare energiløsninger globalt, og har nå virksomhet i over 70 land og regioner.

Opprettelsen av et Zero Emissions Energy Ecosystem – som består av "rimelig solenergiproduksjon", pålitelig energilagring og banebrytende elektrifisert transport, har gjort BYD til en ledende aktør i energi- og transportbransjen. BYD oppgir å være den eneste produsenten i verden som også produserer batterier, microchips, batteristyringssystemer og den elektriske motoren selv. BYD er notert på børsene i Hong Kong og Shenzhen i Kina.

Om RSA

RSA er en nordeuropeisk bilimportør i 12 land, og er den offisielle distributøren av BYD i Norge. Det privateide selskapet har historie tilbake til 1936. De representerer merkene Suzuki, Isuzu, BYG og Maxus i Norge.

Med samarbeidet mellom RSA og BYD, tar selskapet nå et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller.

RSA har bygget opp et BYD-forhandlernettverk som strekker seg over hele Norden. I dag er RSA importør for BYD person- og nyttekjøretøy i Norge, og importør for BYD nyttekjøretøy i Sverige, Danmark, Finland og Island.

Powered by Labrador CMS