DOBBELT: Det er sjelden kost at det kommer to Cat 775G tipptrucker etter hverandre på norske veier. Agder Gruppen er nå på vei til Rana Gruber med kjempemaskinene.

To kjemper på tur

SKEDSMO (at.no): Tipptrucken Cat 775G er noe av de bredeste og høyeste som kan kjøres på norske veier. Agder Gruppen kjører nå to slike til Mo i Rana i Nordland.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det er ikke hver dag det transporteres så fysisk store maskiner på norske veier. Med 4,5 meter i transporthøyde og 4,35 meter i bredde, krever det mye og grundig planlegging å transportere slike maskiner.

BRED: Tipptrucken er 435 cm bred og 450 cm høy når den transporteres.

Derfor vekker det oppsikt langs landeveien når det ikke kommer bare én, men to slike etter hverandre.

Agder Rental som leverer maskinene, og Agder Maskintransport transporterer tipptruckene til LNS i Rana Gruber der de skal brukes i dagbruddet. LNS skal leie maskinene ut september, med opsjon på ut november om nødvendig. De to kjempene skal erstatte to mindre Cat 772 tipptrucker som skal tilbake til Oslo.

Lang tur

Det er en lang tur tipptruckene skal ut på nå, før de tas i bruk i Rana. Forskjellige regler og krav til spesialtransporter som dette, gjør at maskinene ble kjørt ut fra Pon på Berger nord for Oslo, gjennom byen og over grensen til Sverige ved Ørje. De skal kjøres landeveien gjennom Sverige på ferden nordover.

TEAM: Christer Blankenberg (t.v.) kjørte den ene tipptrucken mens Heppe Svenden kjørte den andre og Stian Nilsen kjører følgebilen.

Selv om det nærmest er som at en vegg ligger bak på brønnhengeren, er det de fysiske målene i bredde og høyde som er utfordringen når maskinene transporteres. At tipptrucker nærmest er kvadratisk i front gjør at de krever mye plass. Vekten er «bare» 46,5 tonn, lettere enn mye av det materiellet som kjøres på norske veier.

Tre etapper

PLASS: Det er greit å ikke ha for mange andre innpåslitne bilister rundt seg.

Turen til Rana deles i tre etapper. Den første fra Berger til Ørje, med politi og brufølge fra Statens vegvesen i retning svenskegrensen, startet mandag kveld. Derfra og nordover er planen å gjennomføre i to etapper før maskinene skal lastes av.

SIKRING: Det må surres skikkelig når en «vegg» med maskin på 4,5 x 4,35 meter skal kjøres 1400 kilometer.

Agder Maskintransport planlegger og transporterer maskinene selv. Den ene tungtrekkeren som brukes er deres egen, mens den andre som var med på denne transporten var innleid fra Midtstøl Transport.

Powered by Labrador CMS