Maskinene på Fedje trenger ikke være nye, men dumperne må av hensyn til veinettet på øya være små. Her er en Volvo A20 i aksjon. Alle

Fra arkivet: Samnøy Maskin på Fedje

Les om Samnøy Maskin på Fedje som driver under andre forhold enn fastlandsentreprenørene er vant med. Sak fra A&T nummer 4, 2013. Journalist: Thomas N. Witsø-Bjølmer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Fedje ligger nærmere Shetland enn Oslo. Den forblåste øya har ingen brutilknytning, og er mest kjent for en havarert ubåt. Men det bor 600 mennesker her ute i havgapet, og blant dem er en vaskeekte entreprenør!

Entreprenørtettheten er høy på lille Fedje (uttales Fæje) i Nord-Hordaland. Sannsynligvis høyest i Norge. For hver 600. innbygger er det én entreprenør!

Og den entreprenøren er Kjell Samnøy, en over gjennomsnittet geskjeftig maskineier. I snart 17 år har han livnært seg av graving, sprengning, støping og MYE annet, forskjellig arbeid på Fedje.

- Det blir lite rom for spesialisering. Her tar vi de jobbene vi får, sier Samnøy.

Det startet med en Schaeff

En skal være laget av noe spesielt for å etablere seg som entreprenør på en liten øy.

Men det var det Kjell Samnøy gjorde da han i 1996 leide en Schaeff HR 26 av en pensjonist på øya. Siden har det utrolig nok gått slag i slag for Samnøy Maskin som i dag teller fire ansatte, én lærling og et arsenal av maskiner.

Her er alt fra en bonemaskin, via Moi Gripen og en traktormontert borerigg, til gravemaskiner og hjullastere.

Kjell Samnøy foran en «signaturjobb» i bygda, muren foran det flotte huset på nedsiden.

- Såpass må man ha, sier Samnøy og gliser.

I tillegg kommer masse utstyr til veivedlikehold. For det er selvfølgelig Samnøy som gjør den jobben også.

- Det er klart det koster å ha en så omfattende maskinpark. Samtidig kan man ikke drive på Fedje uten utstyr til å påta seg praktisk talt alle jobber. Det er jo livsgrunnlaget, sier Samnøy.

Gamle maskiner

Han er med årene blitt ekspert på å kjøpe inn og ta godt vare på gamle maskiner. Det er måten å drive på når maskinstillstand ikke er til å unngå.

Nylig fikk han tak i en Volvo 861 fra 1985, kjøpt fra en anleggsskole i distriktet.

- Det var omtrent bare peilepinnen som var brukt! sier Samnøy.

Fra før av har han en Volvo A20 fra 1984 og en Volvo 861 fra 1983 som nå skal pensjoneres.

- På grunn av veiene her kan vi ikke ha større dumpere, forklarer Samnøy.

Reparasjoner tar han selv, og «Reodor Felgen»-oppfinnelser som den traktormonterte boreriggen er ikke uvanlig.

- Man må være litt allsidig for å få endene til å møtes på et sted som dette, sier Samnøy.

Maskinparken til Samnøy er i en klasse for seg, og et mekka for nostalgikere.

Men det blir også råd til en og annen ny maskin, så lenge den er allsidig nok. Siste skudd på stammen er en beltegående TC 37 fra Terex og Motorsalg. Til sammen er det fem gravere i stallen til Samnøy.

Tungt å være liten

En annen utfordring for en liten entreprenør som Samnøy, er alle kravene til dokumentasjon og kompetanse. Nå, for eksempel, jobber han med grunnarbeidene på et nytt byggefelt på Fedje. Her må blant annet vann og avløp føres over en eksisterende vei, og denne er til tross for sin beskjedenhet en fylkesvei. Dermed inntrer en rekke krav som er mer myntet på fylkesveier i Oslo enn på en knøttevei i havgapet.

Men Samnøy tar det hele med godt humør:

- Vi må jo ha noen utfordringer, vi også!

En annen, litt kjedelig sak for småentreprenører er de formelle kompetansekravene.

Som før jul, da Fedje-entreprenøren måtte på sprengningslederkurs. Der traff ham to karer fra Vassbakk & Stol, som begge hadde god nytte av kurset.

De jobbet nemlig 100% som sprengningsledere. For vår mann på Fedje utgjør sprengning 1-2% av jobben. Men kurskravene er altså de samme.

- Slik er det å holde på for seg selv, smiler Samnøy.

Stein

Selv om variasjonen i type jobb er stor på Fedje, er det noen type jobber som dukker opp oftere enn andre.

Grovsteinmurer er det mange av på Fedje, og alle har samme opphav: Stein fra øya, arbeid fra Samnøy.

Samnøy har eget steinbrudd på øya.

Da A&T var på besøk, var gutta i full gang med å støpe ny kai for losbåtene. I tillegg kommer grunnarbeid i forbindelse med etablering av ny losstasjon.

- Vi har bygget oss en lekter som gjør denne type arbeid litt enklere, sier Thomas Samnøy, sønn av Kjell.

Forskjellen mellom flo og fjære er ca. 1,5 meter, og støpning i sjøen blir dermed en kompleks oppgave.

Redningsvest er en del av arbeidstøyet.

Lenger oppe i bakken går Samnøys maskiner i grunnarbeider for det nevnte boligfeltet. Og på kommunekontoret ligger et anbud på ny kunstgressbane.

- Vi driver med alt for mye. Og ikke alt er like vettug! sier Samnøy.

PS! Ubåten vi nevnte innledningsvis er selvfølgelig den tyske «U864» som gikk ned under krigen. Den ligger på 150 meters dyp rett utenfor Fedje og har blant annet kvikksølv i lasten. Flere frykter en miljøkatastrofe.

Støpning i sjø er en vanskelig jobb, spesielt med tidevannsforskjeller. Thomas Samnøy (til høyre) og Arve Husa er på jobben.

Entreprenør på Fedje

  • Fedje er en øy-kommune med ca. 600 innbyggere. On sommeren dobles tallet, da «hyttefolket» kommer. Ca. halvparten av jobbene til Samnøy Maskin er knyttet til fritidsboliger.
  • Hovednæringen på Fedje har historisk sett vært fiskeri. Men i dag jobber mange av innbyggerne i Nordsjøen eller på Mongstad.
  • Fedje består av en hovedøy og over 100 småøyer og holmer.
Powered by Labrador CMS