Det ble, ifølge Statens vegvesen, vinglete å kjøre maskin med punktert dekk på E6. Det var heller ikke lys på gravemaskinen.
Det ble, ifølge Statens vegvesen, vinglete å kjøre maskin med punktert dekk på E6. Det var heller ikke lys på gravemaskinen.

Natt-transport på E6 stoppet

Manglende lys og ødelagt hjul var bare starten på lista over feil her.

Publisert Sist oppdatert

Statens vegvesens inspektører kom over denne transporten på E6 i Nordreisa (Troms) natt til torsdag 21. september.

På Twitter skriver Vegvesenet (@kontrollinord):

E6 Nord-Troms: Slep av gravemaskin etter lastebil påtruffet uten lys, ikke sikret fast i lastebil, uten gyldig løyve,punktert dekk

- De gjorde alt som har med trafikksikkerhet feil. Det gikk ikke spesielt fort, men det har ikke noe å si, sier fagkoordinator i utekontrollseksjonen i Statens vegvesen region nord, Roger Furumo, til Nordlys.

Bedriften som eier lastebilen som trakk den mørklagte gravemaskinen manglet løyve, og lastebilens fartsskriver var ikke fremstilt for periodisk kontroll.

Brøyten, som hadde sett bedre dager, var på nattmanøver i Nord-Troms.
Brøyten, som hadde sett bedre dager, var på nattmanøver i Nord-Troms.

Gravemaskinen var festet til lastebilen ved å stikke skuffa i massene på lasteplanet: En vanlig  og god metode for transport i grustak, men ikke helt innenfor på E6 ifølge inspektørene.

Sjåføren ble politianmeldt for dårlig sikring av last, og foretaket ble anmeldt for manglende løyve og ferdsskriverkontroll, ifølge Nordlys.