Den elektriske varebilen Streetscooter Work XL ble presentert 16. august 2017.

Stor elektrisk varebil presentert

Streetscooter Work XL skal produseres i tusentall. Selv om DHL, datterselskapet Streetscooter og Ford har samarbeidet om denne bilen, skal den selges i det åpne markedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Deutsche Post DHL Group og Ford presenterte 16. august den første av i alt 150 elektriske varebiler de skal produsere i fellesskap i løpet av året.

Den elektriske varebilen, Streetscooter Work XL, er basert på chassiset til en 2T Ford Transit. Den er utrustet med en elektrisk drivlinje og et karosseri basert på spesifikasjoner fra Deutsche Post DHL-gruppen.

I løpet av 2017 skal ca. 150 Streetscooter Work XL produseres ved fabrikken i Aachen i Tyskland.

Deutsche Post DHL Group, deres datterselskap Streetscooter og Ford planlegger i fellesskap å produsere 2500 elektriske varebiler av denne typen innen utgangen av 2018.

Som de andre elektriske Streetscooter-modellene, Work og Work L, skal også Work XL kunne selges til andre kunder.

- Miljøvennlig og støyfritt

- Med den nye Streetscooter Work XL utvider vi flåten med elektriske biler i nyttekjøretøysegmentet. Den er perfekt for å levere pakker i storbyer og andre tett befolkede områder, og vil hjelpe oss med å levere et stadig økende volum med pakker på en mer miljøvennlig og støyfri måte, sier styremedlem i Deutsche Post AG, Jürgen Gerdes.

Hver varebil skal ifølge beregninger kunne redusere CO2-utslipp med rundt fem tonn og 1900 liter diesel årlig. Med 2500 elektriske Work XL på veien gir dette totale besparelser på 12.500 tonn med CO2 og 4,75 millioner liter med diesel hvert eneste år, ifølge Ford.

- Størst i Europa

- Vi er veldig stolte av dette ambisiøse prosjektet, og vårt sterke partnerskap med Deutsche Post DHL Group og Streetscooter. Prosjektet vil gjøre oss til Europas største produsent av mellomstore elektriske varebiler sier toppsjefen for Ford i Europa, Midt-Østen og Afrika, Steven Armstrong i en pressemelding.

Work XL har et lasteromsvolum på 20 kubikkmeter og plass til mer enn 200 standardpakker. Den elektriske varebilen kan utrustes med batteripakker fra 30 kWh til 90 kWh. Dette vil gi bilen en rekkevidde mellom 80 og 200 km. Med en ladekapasitet på opptil 22 kW er den gjennomsnittlige ladetiden tre timer.

Work XL er bygget slik at «sjåføren enkelt kan gå bak i lasterommet og du har tilgang gjennom en skyvedør på siden eller bak».

Deutsche Post DHL Group har allerede 3000 elektriske Streetscooter Work og Work L i sin flåte. De har også rundt 10.500 elektriske sykler. Dette gjør dem til den største brukeren av elektriske kjøretøy i Tyskland.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS