![NLF-sjef Geir A. Mo er betenkt til at det velges ennå et tunnelløp. Her ved Oslofjordtunnelen i samtale med tidligere samferdselsminister Marit Arnstad.](https://image.at.no/367545.webp?imageId=367545&width=960&height=540&format=jpg)
NLF-sjefen betenkt til tunnel-valg
Stortingets transport- og kommunikasjonskomiteen trosser ekspertenes anbefalinger og velger tunnel.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Komitéen la fram sin innstilling til Nasjonal transportplan (NTP) for Stortinget mandag, en innstilling som et flertall på Stortinget støtter.
Broalternativet ser derfor ut til å bli vraket, til tross for sterke anbefalinger fra Statens vegvesen.
– Målet er oppstart i første periode. Det vil gi betydelig bedre trafikksikkerhet med et nytt tunnelløp når dette kommer i gang, sier Nikolai Astrup (H), leder av transportkomiteen til NTB.
- Burde aldri skjedd
Dette er ikke adm. direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo enig i, og som understreker at det aldri skulle vært bygget tunnel under Oslofjorden.
Til tross for en helling som bryter med EU-bestemmelsene vil Regjeringen bygge enda et tunnelløp under Oslofjorden, og forkaste broalternativet.
NLF-direktøren understreker at regjeringens begrunnelse nå skal gjennomgås grundig.
- Vi er klar over at Samferdselsdepartementet har kommunisert til EFTA at det nye tunnelløpet kun skal være et påbygg til eksisterende tunnel ut ifra sikkerhetshensyn, og ikke ut fra et kapasitetshensyn, som det i realiteten er. Vi vil sørge for at EFTA og ESA er klar over at det finnes alternativer med langt lavere risiko for ulykker med katastrofepotensial, sier Mo.
- Tunneldirektivet i EU slår fast at det skal være maksimalt fem prosent helling. I Oslofjordtunnelen er det syv prosent. Dette øker risikoen for varmgang i motor og bremser ved tunge kjøretøy, noe som har ført til flere alvorlige hendelser allerede. Et nytt tunnelløp vil kunne styrke sikkerheten når ulykken først er ute, men det vil på ingen måte løse problemet. Det burde etter NLFs mening aldri vært bygget tunnel under fjorden, understreker Geir A. Mo.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?