• Anlegg
  • Transport
  • Bygg
  • Nytt om navn
  • Hva skjer?
  • Stilling ledig
  • Abonnement

Meny

  • Anlegg
  • Transport
  • Bygg
  • Nytt om navn
  • Hva skjer?
  • Stilling ledig
  • Abonnement

Økte krav må møtes med økt profesjonalisering

KOMMENTAR: Norske transportbedrifter møter stadig flere krav – både fra samfunnet og kunder.

EU har levert – Nå starter jobben!

Sommeren er på hell, og mange har benyttet ferien til å lade batteriene og utforske eget land. På tross av koronaviruset har likevel ikke verden rundt oss stått stille.

Ingen tvil – lastebilen er hjertet

– Uten lastebilen stopper Norge – uten lærlingen stopper lastebilen.

Uten lastebilen stopper Norge

Regjeringens signaler om en sakte åpning av samfunnet er godt nytt, og noe vi håper kan snu utviklingen for næringer som sliter i disse dager.

– Dette holder ikke

Myndighetenes kontantstøtte er en skuffende forskjellsbehandling.

Terminalguide på fire språk

NLF har utarbeidet guide på fire forskjellige språk, rettet mot både de som tar imot og de som leverer godset.

NLF-sjefen: – Dette er dramatisk

– Jeg er skremt over utviklingen. Vi står foran den mest kritiske situasjonen norsk transportnæring har sett i fredstid, sier NLF-direktør Geir A. Mo.

Tre av ti NLF-bedrifter sliter

NLF-bedrifter sliter med korona-krisen . Tre av ti lastebileiere sliter allerede.

Strakstiltak for transportnæringen

Lørdag fikk stortingspartiene overlevert en økonomisk tiltakspakke og strakstiltak for transportnæringen fra NLF med klar beskjed om at den bør gjennomføres umiddelbart.

Transportnæringen: - Gratulerer og lykke til

Logistikk og transportnæringen ønsker Knut Arild Hareide velkommen som ny samferdselsminister og ser fram til konstruktivt samarbeid.

Ser gjerne til Danmark

Samferdselsministeren kom til NLF og svarte for regjeringens manglende evne til å innføre et kabotasjeregister.

Effektiv håndheving fra dag én når de europeiske transportreglene strammes inn!

For omtrent to og et halvt år siden lanserte EU-kommisjonen en rekke kontroversielle forslag i den såkalte Mobilitetspakke 1, som skapte sterke reaksjoner da de ble kjent.

- Kan styrke norske transportører

Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, er fornøyd med de EUs nye mobilitetspakke. – Resultatet kan styrke konkurransevilkårene til de norske transportørene, sier han.

Klimaet er taperen når regjeringen lar det beste bli det godes fiende

NLF-sjefen: – Trist lesing

Geir A. Mo synes forslaget til Statsbudsjettet 2020 er trist lesing for lastebileiere som ønsker å kutte i egne klimautslipp.

- Bring har ingenting i Polen å gjøre

– Hundre prosent statseide Posten har ingenting i Polen og Slovakia å gjøre. I stedet må de gå foran og kjempe for bedre sjåførlønninger i transportbransjen.

– Rydd opp i kaoset

Jon Austrheim og Toten Transport ber om hjelp til å rydde opp i et konkurransevridende kaos.

- Lastebilen er bedre enn sitt rykte

Kommentar til utslipp og veitransport, skrevet av adm. direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Ap-Skjæran vil ha kraftigere lut

Arbeiderpartiets nestleder ønsker seg kraftigere lut for å hindre lastebilulykker og sosial dumping.

NLF-sjefen skjønner ikke logikken

– Lysbakken må finne ut hvor 2000 lastebiler skal ta vegen. Bare på fem år har antallet tunge kjøretøy økt 14 prosent på E18 mellom Østfold og Vinterbro.

- Det blir svære greier

I september slår Norges største transportkonferanse seg sammen med Norges største transportutstilling. – Til det beste for alle, mener arrangørene.

Misliker diskriminering og båstenking

NLFs «lastebilgeneral» er en av Norges viktigste stemmer i samferdselsdebatten.

– Jobb nr. 1: rekruttering

- Rekruttering til bransjen er jobb nummer en, understreket NLF-sjef Geir A. Mo på Transportkonferansen fredag.

E39-applaus fra lastebileierne

Lastebileierne støtter Vegdirektoratets avgjørelse om å gjøre en ny analyse om fergefri E39.

Topptung transportkonferanse

Hva har statsråd Jon Georg Dale, statsråd Anniken Hauglie, Hadia Tajik (A), Erlend Wiborg (Frp) i arbeids- og sosialkomiteen, statssekretær Tommy Skjervold (Frp) i Samferdselsdepartementet og vegdirektør Terje Moe Gustavsen til felles?

- Stopp ny Oslofjordtunnel

KOMMENTAR: Nytt løp i Oslofjordtunnelen kan stoppes av ESA. Bro-alternativet må uansett vurderes på ny for ikke å gjenta og fordoble et tidligere feilgrep!

Kjettingbruk-rådgiveren

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) fortsetter informasjonsarbeidet om kjettingbruk de kommende dagene over hele landet.

NLF-sjefens oppgjør med Bring

NLF-direktør Geir A. Mo tar et oppgjør med det han mener er usaklig retorikk og bevisst tåkelegging av fakta rundt Bring Trucking-saken.

NLF styrkes i en utfordrende tid

NLF styrker arbeidet på trafikksikker, bærekraftig og ansvarlig transport.

- Det blir fri kabotasje før reglene kommer

- NLF-sjefens idéer om å komme kabotasjemisbruket til livs er umulig å gjennomføre på kort sikt.

Arendalsuka: Forum for transportløsninger

NLF-sjefen håper Arendalsuka bidrar til å løse fremtidige transportutfordringer.

NLF-sjefen og ministeren sterkt uenig

Mens samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gir gass for undersjøiske tunneler trykker NLF-sjef Geir A. Mo på bremsene.

Solvik-Olsen med NLF-kniven på strupen

NLF krever større innsats fra myndighetene for like konkurransevilkår.

Med NLF-«menigheten» i ryggen

NLF har strategien klar og Tore Velten er gjenvalgt som forbundsleder i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

NLF-sjefen frykter sjåførkrisen

Adm. direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) frykter for rekrutteringssituasjonen i transportnæringen.

Transportkjøpere ansvarliggjøres i større grad

Alle som benytter transporttjenester skal ha et aktivt og bevisst forhold til kvalitetsnivået på transporten.

Lastebilnæringens beskytter 60 år

- Uten NLF står den norske lastebilnæringen helt ubeskyttet mot et system som i økende grad belønner prisdumping. Det være seg statlige aktører med ansvarsfraskrivelse som beste verktøy, eller utenlandske logistikk-giganter som spiser lavkostsjåfører til frokost.

Travel laks er trafikkfarlig

- Ingenting er så trafikkfarlig som travel fisk til markedet.

Vinn eller forsvinn?

Like konkurransevilkår i transportnæringen er et av NLFs mest grunnleggende mål. Skal man ha et sunt og velfungerende marked er dette en forutsetning. Det innebærer at alle som frakter gods på norske veier skal være underlagt samme regelverk, og videre at dette regelverket kontrolleres og sanksjoneres på en effektiv måte.

Geir A. Mo ny styreleder i OFV

Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, er valgt inn som styreleder i Opplysningsrådet for Vegtrafikken (OFV).

NLF-sjefen betenkt til tunnel-valg  

Stortingets transport- og kommunikasjonskomiteen trosser ekspertenes anbefalinger og velger tunnel.

Urolig lastebilgeneral på barrikadene

- Presset utenfra øker og utviklingen er urovekkende.

Transportpoliti et faktum

Ketil Solvik-Olsen lover å få på plass løsningen med et transportpoliti i neste stortingsperiode.

Vil bidra mot lastebilterror

- Det er viktig at vi ser på automatiserte løsninger i selve kjøretøyet og gode rutiner for sjåførene, sier NLF-direktør Geir A. Mo om den skremmende trenden med lastebilterror.

Utenlandske sjåfører skylder en kvart milliard

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har innhentet tall fra Statens innkrevingssentral som viser manglende innbetalinger ved krav rettet mot utenlandske sjåfører.

NLF støtter Nye Veier

- Jeg ser ikke problemet, sier Geir A. Mo i NLF om at Nye Veier vil senke standarden på veiene de kommer til å bygge.

Lastebilen råder grunnen

 – Mens det er et faktum at sjø og bane har en synkende markedsandel, får lastebilen en stadig mer sentral rolle.

- Et godt budsjett for transportnæringen

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har lenge påpekt behovet for en kraftsatsing når det gjelder vedlikeholdsetterslepet. Neste år reduseres dette etterslepet med 2,1 milliarder kroner.

94 prosent får kjørenekt

De dagene Oslo og andre byer «stenges» for dieselbiler kommende vinter, vil bare seks prosent av landets lastebiler kunne kjøre i byen. – Meningsløst, tordner NLF-sjef Geir A. Mo.

- Tøys å gi norsk lønn til østeuropeiske sjåfører

Trygve Hegnar er ikke nådig i kritikken av lastebil-general Geir A. Mo.

Krever minstelønn for utenlandske sjåfører

NLF krever at alle yrkessjåfører som kjører i Norge, også utenlandske, skal ha en minstelønn på 157 kroner timen, pluss diettgodtgjørelse.

Redaktør:

Klaus Eriksen

Forlagsredaktør:

Thomas Witsø-Bjølmer

Nettansvarlig:

Hans Kristian Barbøl

Salgsansvarlige:

André Berger

Marius Rønningsen

Anlegg&Transport er medlem av Fagpressen.

KONTAKT

Redaksjonen: [email protected]

Salg: [email protected]

Telefon: 66 82 21 21

Postadresse:

Postboks 111411 Kolbotn

Besøksadresse:

Sofiemyrveien 6D1412 Sofiemyr

Personvern/cookies

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

LENKER

Annonsering

Tips oss

Artikkelsøk


TJENESTER

Stilling ledig

Salgsansvarlig Stilling:

Kyrre Ødegaard

HOVEDSEKSJONER

Anlegg

Transport

Bygg