– Rydd opp i kaoset
Jon Austrheim og Toten Transport ber om hjelp til å rydde opp i et konkurransevridende kaos.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
AutoPASS-ordningen som felles elektronisk betalingsordning for bompasseringer og fergetransport, påfører transportselskapene store ekstrakostnader, og er en lite tilfredsstillende løsning.
– Ordningen er på ingen måte ferdigutviklet og har skapt store utfordringer for oss. Jo flere biler du har, jo verre blir det, sier Jon Austrheim, administrerende direktør i Toten Transport AS til Lastebil.no.
- Komplett umulig
– Det er komplett umulig å holde oversikt, presiserer Austrheim, og som nå ber NLF og myndighetene om hjelp til å rydde opp i kaoset.
Konkurransevridende rabattordninger, total forvirring rundt AutoPASS for ferge-ordningen, problematisk forhåndsbetaling og både lovstridige og mangelfulle fakturaløsninger, er ifølge sjefen for den landsdekkende fraktespesialisten Toten Transport årsakene til kaoset.
– Ordningen er på ingen måte ferdigutviklet og har skapt store utfordringer for oss. Jo flere biler du har, jo verre blir det, sier Austrheim og fortsetter:
– Her haster det virkelig å rydde opp. Logistikk og transport representerer næringslivets konkurransekraft, der stabile rammevilkår er en forutsetning for å lykkes. Det er absolutt ikke tilfelle i dag, forteller Aurstrheim, som tok opp bekymringene i et møte med NLF og NHO LT tidligere denne uken.
Forstår frustrasjonen
NLF-direktør Geir A. Mo har forståelse for frustrasjonen og understreker at det arbeides intensivt med problemstillingen.
– Som Austrheim helt riktig påpeker er dette en fullstendig uakseptabel situasjon, og vi krever at myndighetene tar dette på alvor. Dette har vi arbeidet med i lang tid og brukt mye ressurser både ute i regionene og sentralt, og vi vil ikke gi oss før det kommer på plass løsninger som næringen kan leve med.
NLF har i lengre tid engasjert seg både lokalt og sentralt for å påvirke myndighetene til å rydde opp.
Utfordringene vokser i takt med størrelsen på selskapene. Toten Transport med over 250 kjøretøy har store bom- og fergekostnader.
Austrheim beskriver store variasjoner i priser og ordninger og betydelige skjulte takstøkninger som krever daglige detaljoppfølginger for å kunne belaste kundene riktig.
– Resultatet så langt er at vi får betydelige ekstrakostnader, som forverrer konkurransesituasjonen.
Enkelte fergestrekninger har økt med opp til 37 prosent etter innførsel av AutoPASS som betalingsløsning, og bomkostnader på blant annet Hardangerbrua er nærmest doblet.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll