Geir A. Mo må tåle kraftig kritikk fra Trygve Hegnar (innfelt).

- Tøys å gi norsk lønn til østeuropeiske sjåfører

Trygve Hegnar er ikke nådig i kritikken av lastebil-general Geir A. Mo.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Den adm. direktøren i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) krever minstelønn i Norge for å hindre sosial dumping med underbetalt arbeidskraft.

- Mos rørende omtanke for sine konkurrenter høres flott ut, men det han vil er å få dem bort fra markedet. Skal de ha bulgarsk lønn i hjemlandet, minstelønn i Tyskland og norsk minstelønn i Norge? Spør Trygve Hegnar i sin leder i tirsdagsutgaven av Finansavisen.

NLFs forslag: Krever minstelønn for utenlandske sjåførerNLF krever at alle yrkessjåfører som kjører i Norge, også utenlandske, skal ha en minstelønn på 157 kroner timen, pluss diettgodtgjørelse.

Naturlig med grensekryssing

Han understreker at Geir A. Mo er på ville veier.

- Hvem i all verden skal følge opp og kontrollere dette? Spør Hegnar.

- At lønnsnivået i store deler av Øst-Europa er langt lavere enn i Norge, er ikke noe nytt, og det finnes sikkert noen med luselønn ned mot 500 euro i måneden, sier Hegnar og understreker videre:

- Men sjåfører og lastebileiere som bor og lever i disse landene, har selvfølgelig et lønnsnivå som er tilpasset eller formet av kostnadene til livsoppholdelse i hjemlandet.

Hegnar sier også at det ligger i sakens natur at sjåfører krysser grenser i Europa, og at disse sjåførene da blir konkurrenter til norske lastebileiere.

Innførte minstelønn

Mo viser til at Tyskland i forrige måned innførte nasjonal minstelønn i transportbransjen og at Frankrike nå gjør det samme.

- Behovet er stort også i Norge for å trappe opp kampen mot sosial dumping, særlig med underbetalt arbeidskraft fra Øst-Europa, mener Mo.

- Vi ser imidlertid at det hentes sjåfører fra både Sør-Amerika og Asia, så problemet vil fortsette å bre om seg dersom ikke noe gjøres, sier Mo til Nationen.

Mo viser til at det allerede er innført minstelønn innen bransjer som bygg, fiskeindustri og landbruk. Det er ingen grunn til at man ikke skal gjøre det samme i transportbransjen, mener NLF-direktøren.

Anstendighet

- Norge bør definitivt følge etter. For oss handler dette om anstendighet og like konkurransevilkår. Det er mange stygge eksempler på uanstendige arbeidsbetingelser og leveforhold blant sjåførene fra Øst-Europa som jobber i Norge. Vi kan ikke ha det sånn, sier Mo.

Også Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS) og Yrkestrafikkforbundet (YTF) mener minstelønn bør innføres også i norsk transportbransje.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS