• Anlegg
  • Transport
  • Bygg
  • Nytt om navn
  • Hva skjer?
  • Stilling ledig
  • Abonnement

Meny

  • Anlegg
  • Transport
  • Bygg
  • Nytt om navn
  • Hva skjer?
  • Stilling ledig
  • Abonnement

Transportseier på tinget

Stortinget sikret idag flertall for å utrede digitalt transportregister, gjøre elektroniske fraktbrev obligatoriske og muliggjøre innkreving av kabotasjebøter på stedet.

Strakstiltak for transportnæringen

Lørdag fikk stortingspartiene overlevert en økonomisk tiltakspakke og strakstiltak for transportnæringen fra NLF med klar beskjed om at den bør gjennomføres umiddelbart.

Dinotrans har sluttet med kabotasjekjøring i Norge

Det er for trøblete å holde på med dette i Norge for det latviske selskapet.

Kreiss får kjøre kabotasje-oppdrag i Norge igjen

Arbeidstilsynet har opphevet stoppvedtaket som forbød Kreiss å kjøre kabotasje i Norge. Tilsynet har fått dokumentasjonen det ba om.

Kabotasjestopp for Kreiss i Norge

Arbeidstilsynet har vedtatt å stanse alt av Kreiss' transportvirksomhet innenfor allmengjøringens virkeområde fra og med 20. januar, skriver Lastebil.no. Vi har levert all informasjon til tilsynet, skriver Kreiss til AT.no.

- Kan styrke norske transportører

Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, er fornøyd med de EUs nye mobilitetspakke. – Resultatet kan styrke konkurransevilkårene til de norske transportørene, sier han.

De nye kabotasjereglene er klare

EU er endelig enige om sin «Veipakke» og nye regler setter strengere begrensninger for å hindre systematisk kabotasjekjøring.

Bort med de useriøse transportørene

«For det første vil jeg takke deg for den profesjonelle jobben du gjør. Du har reddet mitt og andres liv». Dette sto i et håndskrevet brev som kontrollør Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen fikk fra en utenlandsk lastebilsjåfør som for en tid tilbake ble stanset i kontroll.

Når tog ikke akkurat går på skinner

For tung, for lang og for utenlandsk. Det meste var galt med togtransporten i Telemark.

- Bring har ingenting i Polen å gjøre

– Hundre prosent statseide Posten har ingenting i Polen og Slovakia å gjøre. I stedet må de gå foran og kjempe for bedre sjåførlønninger i transportbransjen.

Takket for seg i Posten/Bring

Robert Lona har sagt takk for seg som styreleder i Bring Trucking og som adm. direktør i Bring Transportløsninger.

Bring styrkes i Polen

Bring Trucking styrker posisjonen i Øst-Europa og etablerer ny avdeling i Polen.

NLF krever strakstiltak om ny kabotasjeinstruks

NLF hevder at kontrollørene sliter med å håndheve reglene Statens vegvesen har satt i de reviderte kabotasje-retningslinjene.

Reagerer på Støres forsvar av Bring Trucking

– Ansettelse av slovakiske lastebilsjåfører er en del av det moderne Europa.

Karantene på 60 timer ved kabotasje-kjøring

Og senest hver fjerde uke skal kjøretøyet returnere til opphavslandet.

- Kabotasje-lastebiler bør ha karantenetid

Regjeringen ønsker ikke liberalisering av kabotasjeregelverket. Den mener lastebiler som brukes til kabotasje bør ha en form for karantenetid før nye kabotasjeoppdrag.

John Eckhoff tilbakeviser kritikken

- Vi har høy HMS-standard og opplæring av våre sjåfører, sier John Eckhoff i Posten Norge. Han bestrider slavelønner, dårlige arbeidsforhold og sosial dumping.

«Norske» Girteka i Bergen

Girteka er et internasjonalt storkonsern som har blitt «litt norsk».

- Det blir fri kabotasje før reglene kommer

- NLF-sjefens idéer om å komme kabotasjemisbruket til livs er umulig å gjennomføre på kort sikt.

Stanset på ulovlig kombinert transport

Et nederlandsk vogntog ble denne uken stanset av Statens vegvesen på Gol mistenkt for ulovlig kombinert transport. Dette er en av de første som er tatt for slike transporter i Norge.

Arendalsuka: Forum for transportløsninger

NLF-sjefen håper Arendalsuka bidrar til å løse fremtidige transportutfordringer.

Innrømmet brudd - bruker fortsatt Kreiss

Kreiss oppgir selv å ha utført mange kabotasjeoppdrag for speditøren Cargo Transport AS. Selskapet ble i april konfrontert med mislighold av påseplikten og innrømte da også regelbrudd. Men det har ikke hindret de i å fortsette å bruke Kreiss.

Solvik-Olsen med NLF-kniven på strupen

NLF krever større innsats fra myndighetene for like konkurransevilkår.

Solvik-Olsen får SV-støtte

– Vi kan ikke tolerere at utlendinger utnytter systemet til fulle.

NTF-lederen tar godstoget

Leder i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), Lars Johnsen, arbeider for mer gods fra vei til bane og frykter ikke at yrkessjåførene blir overflødige.

Transport-alternativ til utenlandsk konkurranse

To norske transportaktører var lei av å bli utkonkurrert av utenlandske selskaper og etablerte det norske alternativet, RingSands Transport.

Erna & co angriper ulovlig kabotasje

Den nye blå-grønne regjeringen slår utvetydig fast at de aktivt skal motarbeide liberalisering av kabotasjeregelverket og ulovlig kabotasje.

Brüsseldirektøren frykter for næringen

Kan regelendringene fra Brüssel være den største trusselen mot vår næring noensinne?

NLF og Girteka mener det samme

- Vi trenger ingen liberalisering av kabotasjereglene, sier Kristian Kaas Mortensen i Girteka. Det er musikk i Norges Lastebileier-Forbunds (NLF) ører.

Lav sjåførleie via polsk firma

Transportselskapet Dansk Transport Group leier rumenske sjåfører via polsk datterselskap. Et smutthull for lavere lønn hevder noen.

Urolig lastebilgeneral på barrikadene

- Presset utenfra øker og utviklingen er urovekkende.

570 «tomme» lastebiler over grensen hvert døgn

Mens antall transporterte tonn over grensen har økt med 7,7 prosent på fem år, har godsmengdene per lastebil minket med 12,64 prosent i samme tidsrom. Det utgjør 208.000 tomme lastebilturer i året, skriver Norges Lastebileier-Forbund i en pressemelding.

Speditør dømt for kabotasje

Anmeldte vindturbin-transporter

Statens vegvesen har i januar 2016 levert inn anmeldelse på to danske vindturbintransporter for ulovlig kabotasje.

99 anmeldelser og kjøreforbud på tre dager

Statens vegvesen hadde denne uka en større aksjon rettet mot tunge kjøretøy på E6 ved Minnesund og Jessheim. Resultatet var nedslående.

Merverdiavgift på kabotasje

Et enstemmig Storting har bedt ”regjeringen på egnet måte legge til rette for at alle selskaper som driver transportvirksomhet i Norge, svarer merverdiavgift til den norske stat etter norske regler”, melder nettstedet til NHO Transport.

- Tøys å gi norsk lønn til østeuropeiske sjåfører

Trygve Hegnar er ikke nådig i kritikken av lastebil-general Geir A. Mo.

Hjullås mot ulovlig kabotasje

Stortinget åpner for at Vegvesenets kontrollører skal kunne sette hjullås på lastebiler som er tatt for ulovlig kabotasje.

400 lastebiler kjører ulovlig

Kabotasjetallene fra Sverige sjokkerer, men nå har svenskene også fått et nytt superpoliti som kun jakter på de ulovlige transportene.

Kan kreve 40.000 kroner for kabotasjebrudd

Politiet i Sverige kan holde tilbake tungbiler som har brutt mot kabotasjereglene fra januar i år. Fra 1. mars kan de ta nøkkelen også.

Protesterer mot tysk minstelønn

En lang rekke land, blant annet Polen og Storbritannia, er i harnisk over at Tyskland prøver å heve lønnen til sjåfører på tyske veier.

120.000 i bot etter mobilprat

Sjåføren pratet i mobiltelefonen og ble oppdaget av politiet. Det ble veldig dyrt.

Strengere kabotasje-straff

Sverige øker straffen for ulovlig kabotasje etter nyttår.

Redaktør:

Klaus Eriksen

Forlagsredaktør:

Thomas Witsø-Bjølmer

Nettansvarlig:

Hans Kristian Barbøl

Salgsansvarlige:

André Berger

Marius Rønningsen

Anlegg&Transport er medlem av Fagpressen.

KONTAKT

Redaksjonen: [email protected]

Salg: [email protected]

Telefon: 66 82 21 21

Postadresse:

Postboks 111411 Kolbotn

Besøksadresse:

Sofiemyrveien 6D1412 Sofiemyr

Personvern/cookies

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

LENKER

Annonsering

Tips oss

Artikkelsøk


TJENESTER

Stilling ledig

Salgsansvarlig Stilling:

Kyrre Ødegaard

HOVEDSEKSJONER

Anlegg

Transport

Bygg