HOLDT TILBAKE: Dette vogntoget skulle ikke kjøre av flekken før gebyret ble betalt, og omlasting gjennomført.
25.000 i gebyr og hjullås påmontert!
LEFDAL KONTROLLSTASJON: Lastebilen var fullastet med fisk, men fikk ikke kjøre av flekken etter at kabotasje ble avdekket.
Det var på kontrollstasjonen Lefdal i Stadt at et vogntog
med fisk ikke hadde tingene på stell. Bilen kjørte fisk fra Riga til Måløy, men
hadde stoppet i Oslo og fylt på med mer fisk på samme turen.
- Dette er ikke tillatt da kabotasjereglene sier at man skal
losse all internasjonalt godt, før man laster kabotasjeturer, altså nasjonale
turer i Norge, melder kontrollør Ove Magne Garlid.
Dette ble reaksjonen
Hva skjer i slike tilfeller? Jo, i hvert fall i dette
tilfellet ble utfallet følgende: Bilen ble tatt med til lastebilparkeringen på
Nordfjordeid der det ble påmontert hjullås inntil at gebyret på 25.000 kroner blir
betalt. Lasten må deretter deles opp og fraktes til Måløy i to turer, enten på
annen transportør eller ved bruk av norsk transportør. Når gebyret er betalt,
og laste er transportert videre, kan trekkvognen benyttes til å kjøre tom bil
eller med internasjonal frakt ut av Norge.
Svir skikkelig
Det er en reaksjon man kan anta at svir ekstra for den
aktuelle transportøren/transportselskapet/kunden. Dette var forøvrig ikke den
eneste kabotasjesaken på Lefdal kontrollstasjon tirsdag 5. mars.
Et annet vogntog som fraktet gods under regelverket for
midlertidig kabotasje, fikk 12.000 kroner i gebyr for manglende utfylling av
fraktpapirer.