
NLF-sjefen frykter sjåførkrisen
Adm. direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) frykter for rekrutteringssituasjonen i transportnæringen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
– Situasjonen er kritisk og kanskje den største utfordringen næringen står overfor. Makter vi ikke å skaffe nok sjåfører hjelper det lite å kjempe for alle andre saker. Det er menneskene som er den avgjørende faktor for å holde AS Norge i gang, sa NLF-sjefen i sin tale til landsmøte 2018 på Sundvolden Hotel fredag.
Han understreket at det trengs 1000 nye sjåfører årlig frem til 2030.
Trenger sterkere lut
– Her kreves en enorm innsats, hvor det må brukes sterkere lut. Men det er voksende mangel på yrkessjåfører globalt. Så spørsmålet er hvor vi skal hente sjåførene fra. Helt klart er det at yrkessjåførutdanningen ved landslinjene på de videregående skolene må styrkes. Det er uakseptabelt at de ikke har nok plasser, understreker Mo og viser til yrkessjåførutdanningen i Stjørdal i Trøndelag som hadde 30 søkere til 18 plasser. – NLF står på med nebb og klør for at Stortinget skal vedta lånefinansiert utdanning for lastebilsjåfører. NLF-bedriftene har også en stor jobb å gjøre i rekrutteringsarbeidet. Alle ledd i organisasjonen må bidra, understreker Geir A. Mo.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS