- Blir det brattere, raser lasset av
Lars Dahle bygger bakker som får dumpere til å vise hva de duger til.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Under Volvo Anleggsdager i april og mai 2017 i Hovinmoen grustak, var det anlagt en dumperløype der besøkende kunne kjøre eller sitte på med en fører for å føle hva Volvos dumpere klarer.
Høydepunktet, bokstavelig talt, var en haug med stigning på 40+ prosent. Den er bygget av Lars Dahle, produkspesialist, demofører og opplæringsansvarlig i Volvo Maskin AS. Han har brukt en uke på å bygge løypa med en 50-tonns gravemaskin.
Den store haugen lå på områdeeier Veidekkes område fra før. Dahle har fintunet to løyper over haugen. En for dumpere på ca. 40 prosent stigning og en tilsvarende løype på ca. 18 prosent for Volvo FMX-lastebiler.
- Jeg bygget først en ekstremt bratt løype på over 45 prosent. Men da raste lasset av. Så jeg justerte det ned til nærmere 40 som det står på skiltet ved starten av stigningen. Det ble til slutt ca. 41 prosent i stigningen og ca. 43 prosent i nedstigningen på den andre siden, sier han.
Over 1200 tonn masser
Dahle har også jobbet to uker med å opparbeide hele området Volvo brukte i Veidekkes grustak på Hovinmoen. Det var kollegaen Jan Haugerud med på.
- Vi har kjørt på 970 tonn sand på området, blant annet for å ha gode fundament for teltene og uteplassen. I tillegg har vi brukt 150 tonn singel og 100 tonn subbus (0-63), sier Haugerud til AT.no.
Begge karene er strålende fornøyde med samarbeidet med Veidekke:
- De har lagt alt til rette for oss. Det har vært en helt unik opplevelse. Veidekkes Frode Herseth fortjener all mulig ros.
- Og så er vi priviligerte som har fri tilgang på de maskinene vi måtte ønske fra Volvo Maskin når vi trenger noe, smiler Dahle.
Sikter på treet
AT.no får være med en runde i løypa med en Volvo A45GFS dumper med 45 tonn i kassa. Først bærer det over en stigning på 25 prosent og ned igjen.
Så kommer en brå sving der det må gis fullt rattutslag.
- Denne svingen har vi laget for å vise at bakhjulene følger i sporene etter forhjulene. Det gjør disse store maskinene svært smidige, sier Dahle.
Så kommer den største oppturen - i 41 prosent-bakken. Når dumperen bikker over toppen, forsvinner bakken fra synsfeltet mens løypa svinger. Dahle, som kan løypa ut og inn, vet at man da skal sikte på et tre i horisonten for å være på rett kurs.
Så går turen tilbake til starten, der flere venter i kø for å få være med i en av de tre dumperne som kjøres i løypa. Dagen AT.no var der, var det elever fra videregående skoler som var med på dumper-kjøretur.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll